Jak zwiększyć bezpieczeństwo finansowe firmy?

Oceń artykuł:
5/5

2025-03-14

Spis treści

  1. Bezpieczeństwo finansowe firmy – wyzwania, przed którymi stoją korporacje
  2. Zwiększenie bezpieczeństwa firmy – narzędzia, które zapewniają ochronę finansów i optymalizację cash flow
  3. Bezpieczeństwo firmy – automatyzacja weryfikacji klientów i kontrahentów ma znaczenie

Na współczesnym rynku – niezwykle zmiennym i często nieprzewidywalnym – bezpieczeństwo firmy jest priorytetem, bez względu na skalę prowadzonej działalności. Jego podstawą jest stabilność finansowa. Zagrożeniem dla niej – również w korporacjach – są nierzetelni klienci oraz kontrahenci. Dlatego, aby zwiększać poczucie stabilności i świadomie zarządzać cash flow, warto sięgnąć po narzędzia, które pozwalają zmniejszyć do minimum problem nieterminowych płatności.

Bezpieczeństwo finansowe firmy – wyzwania, przed którymi stoją korporacje

Korporacje mierzą się z innymi wyzwaniami niż małe działalności, gdy chodzi o bezpieczeństwo finansowe firmy. Zarządzanie wielkoskalowym biznesem wymaga spojrzenia na dane w szerokim ujęciu, a także dogłębnej analizy obieranych strategii – z uwzględnieniem zmian legislacyjnych, sytuacji na rynku globalnym – oraz umiejętnego łączenia nowych inwestycji z zabezpieczaniem bieżących interesów.

Jednym z ogniw, które mają wpływ na cash flow, jest zarządzanie należnościami. Obsługa szerokiego portfolio kontrahentów lub masowego klienta indywidualnego oznacza, że do korporacji każdego miesiąca trafiają setki, tysiące lub więcej płatności. O ile jedno, niepozorne opóźnienie w zapłacie faktury wydaje się być znikomym problemem, który nie będzie mieć wpływu na bezpieczeństwo firmy, o tyle wyższy procent nierzetelnych klientów może się przełożyć na zatory finansowe. Będą one utrudniały planowanie i realizację inwestycji, a windykacja należności przełoży się na dodatkowe koszty.

Dlatego coraz więcej korporacji decyduje się na kompleksowe rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo finansowe firmy, które są związane z szybką, ale dogłębną weryfikacją obecnych i przyszłych klientów/kontrahentów pod kątem ich sytuacji finansowo-płatniczej. Rzetelna ocena w tym zakresie pozwala zapobiec skutkom przyszłych problemów z otrzymywaniem, a co za tym idzie – wyeliminować problem, zanim się pojawi. Istnieje szeroka gama zaawansowanych narzędzi dostosowanych do potrzeb korporacji, które pomagają zwiększyć bezpieczeństwo finansowe. Warto je znać i stosować – zarówno przy zawieraniu nowych umów, jak i podczas weryfikacji kondycji obecnych klientów i kontrahentów.

Zwiększenie bezpieczeństwa firmy – narzędzia, które zapewniają ochronę finansów i optymalizację cash flow

Z myślą o bezpieczeństwie firmy warto przyjrzeć się rozwiązaniom z zakresu szeroko pojętej weryfikacji finansowo-płatniczej. Można z nich skorzystać samodzielnie lub – dzięki współpracy z BIG InfoMonitor – połączyć je w ramach jednego, spójnego i spersonalizowanego raportu, który pozwoli ocenić wiarygodność potencjalnego partnera B2B lub klienta. Oto, jakie informacje warto uwzględnić, aby zwiększyć bezpieczeństwo finansowe.

Weryfikacja wypłacalności potencjalnego partnera w bazach BIG InfoMonitor, BIK i ZBP

Przed udzieleniem kredytu kupieckiego czy zawarciem umowy długoterminowej z klientem indywidualnym, warto sprawdzić wypłacalność potencjalnego partnera. Taką możliwość daje sprawdzenie jego danych w „bazach dłużników”, a zatem m.in. w:

  • BIG InfoMonitor, czyli biurze informacji gospodarczej – ten rejestr zawiera m.in. negatywne informacje gospodarcze o osobach prywatnych oraz firmach; gromadzi informacje o zaległościach, które w przypadku konsumentów mają wartość co najmniej 200 zł, a w przypadku firm 500 zł, są przeterminowane o co najmniej 30 dni, a dłużnik został poinformowany z miesięcznym wyprzedzeniem o zamiarze zgłoszenia tego faktu do BIG; te zasady nie obowiązują, jeżeli wierzyciel zgłaszający dług do BIG dysponuje tytułem wykonawczym; co istotne w przypadku kontrahentów informacje o zaległościach można pobrać bez uzyskania ich zgody, co ułatwia i przyspiesza weryfikację;

  • BIK – dane z Biura Informacji Kredytowej umożliwiają ocenę ryzyka kredytowego współpracy z daną osobą czy podmiotem; nie tylko pod kątem ewentualnego zadłużenia, ale także tego, czy dany klient czy kontrahent podchodzi do zobowiązań rzetelnie, regulując je w terminie, czy z niewielkim opóźnieniem;

  • ZBP – dane Związku Banków Polskich pozwalają ocenić, czy podmiot jest zadłużony, czy też nie;

  • KRZ – informacje z Krajowego Rejestru Zadłużonych umożliwiają sprawdzenie, czy dany podmiot nie jest niewypłacalny albo zagrożony niewypłacalnością.

Pozyskanie informacji ze wszystkich tych źródeł pozwala korporacji podjąć świadome decyzje biznesowe – takie, które gwarantują bezpieczeństwo firmy.

Dane dotyczące potencjalnych kontrahentów mogą być również wzbogacone o informacje z wywiadowni gospodarczej (rejestry CEIDG, KRS, REGON, Biała Lista VAT itp.). Dodatkowo BIG InfoMonitor wzbogaca raporty o firmach o wskaźnik MŚP, czyli literową ocenę płatniczo-kredytową, pozwalającą na szybką ocenę wiarygodności potencjalnego partnera.

Weryfikacja konsumenta w bazach PESEL, RDO

Przy obsłudze klienta masowego bezpieczeństwo firmy pomaga zwiększyć potwierdzenie tożsamości klienta – to sposób na ochronę przed potencjalnym wyłudzeniem usług lub produktów. Dane osób prywatnych można zweryfikować w bazach:

  • PESEL – aby upewnić się, że przekazane informacje są zgodne z prawdą, a osoba, na którą ma być zarejestrowana umowa żyje (wyłudzenia usług na osoby zmarłe są dość częstą praktyką);

  • RDO – Rejestr Dowodów Osobistych jest miejscem, w którym można zweryfikować poprawność danych dokumentu tożsamości, a także jego ważność (jeżeli został skradziony, mógł zostać również unieważniony).

Bezpieczeństwo firmy – automatyzacja weryfikacji klientów i kontrahentów ma znaczenie

Stosowanie opisanych powyżej narzędzi jest pomocne, ale ręczne pozyskiwanie danych o każdym potencjalnym kliencie czy kontrahencie może być niemożliwe, gdy w grę wchodzi obsługa bardzo wielu podmiotów. Dlatego korporacje mogą w BIG InfoMonitor skorzystać z narzędzi automatyzujących weryfikację. Wsparcie obejmuje:

  • pełną personalizację raportów o klientów i kontrahentów – tak, aby zawierały one wszystkie przydatne i możliwe do szybkiego pozyskania dane, zgodnie z potrzebami zamawiającego;

  • możliwośćintegracji raportów z wykorzystaniem API – tak, aby informacje mogły być bezpośrednio „zaciągane” do firmowych systemów CRM i innego stosowanego oprogramowania, w tym BI; pozwala to na natychmiastową weryfikację potencjalnego partnera; może ją przeprowadzić np. pracownik obsługi klienta czy przedstawiciel handlowy lub ekspert innego działu, przed udzieleniem kredytu kupieckiego kontrahentowi; dane są także dostępne przez interfejs Web Service XML – można z nich korzystać zgodnie z własnymi preferencjami.

System API od BIG InfoMonitor zapewnia również szereg innych narzędzi, które pomagają wzmacniać bezpieczeństwo firmy. Umożliwia m.in. masową wysyłkę wezwań do zapłaty przez BIG InfoMonitor czy automatyzację wysyłki zgłoszeń nieuczciwych klientów i kontrahentów do BIG.

Rozwiązania BIG InfoMonitor są w pełni dostosowane do potrzeb dużych podmiotów, a zakres współpracy jest ustalany indywidualnie z każdym partnerem. Zachęcamy do kontaktu – wspólnie wypracujemy rozwiązania, które wpiszą się w oczekiwania.

Magda Pułym

Posiada niemal 15-letnie doświadczenie w branży. Tematyka windykacji należności, finansów i bankowości oraz prawa jest jej szczególnie bliska. Jest autorką licznych publikacji poświęconych m.in. prawom dłużnika i wierzyciela oraz instrumentom finansowym różnych typów.

Zobacz wszystkie teksty autora

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z nami

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane

Przyjmuję do wiadomości, że wysyłając zgłoszenie zgadzam się na kontakt e-mailowy lub telefoniczny (na podany w formularzu do kontaktu adres e-mail lub numer mojego telefonu) w celu odpowiedzi na zgłoszenie, w tym na przekazanie informacji marketingowych

Zgoda jest wymagana
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez BIG InfoMonitor S.A. informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego, z użyciem automatycznych systemów wywołujących oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, i w tym celu wybieram następujące formy komunikacji:
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Wiem, że zgoda jest dobrowolna i mogę ją wycofać w każdej chwili, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które odbyło się przed wycofaniem.

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Ta strona korzysta z zabezpieczenia reCAPTCHA i Google Prywatność - Warunki.

Napisz do nas KORPORACJE

Zadzwoń