Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Płynność finansowa - dlaczego jest ważna i jak przedsiębiorcy zapobiegają jej utracie?

Oceń artykuł:
4/5

2022-09-22

Spis treści

  1. Czym jest bieżąca płynność finansowa?
  2. Jak poprawić płynność finansową?
  3. Po czym poznać kłopoty z płynnością finansową?
  4. Utrata płynności finansowej

„Obyś żył w ciekawych czasach”- zawsze się zastanawiałam czy to życzenie czy groźba? Myślę, że wielu przedsiębiorców od kliku lat, nie narzeka na brak ciekawych doświadczeń. Pandemia, wojna w Ukrainie, inflacja, „polski ład”, wysokie ceny surowców - nawet na przestrzeni dziesięciu lat to byłoby dużo, a my mamy to wszystko w zaledwie 3 lata. Biznes ma to do siebie, że potrafi nawet pozornie złe sytuacje przekuwać w zyski. Jednak jest jedna rzecz w biznesie, która spędza sen z powiek większości przedsiębiorców, gdyż jej powodem jest właśnie wspomniana wyżej kumulacja „ciekawych zdarzeń. Jest to…. płynność finansowa.

Czym jest bieżąca płynność finansowa?

Płynność finansowa to zdolność do terminowego regulowania bieżących zobowiązań oraz zakupu różnego rodzaju towarów i usług niezbędnych do prowadzenia biznesu. Mówiąc bardzo krótko i obrazowo, to po prostu różnica między wpływami i wydatkami w firmie. Firma, która ma dostęp do płynnych środków pieniężnych może kupować surowce czy usługi niezbędne do prowadzenia działalności. Czynnik ten niewątpliwie wpływa na rozwój i kondycję finansową firmy. Zaglądając na konto firmowe, łatwo dowiemy się, czy dane przedsiębiorstwo ma problem z płynnością, ponieważ pod tym terminem rozumiemy środki, które zgromadzone są na rachunku bankowym firmy, bez uwzględnienia należności z tytułu wystawionych faktur.

Jak poprawić płynność finansową?

Firmy potrzebują gotówki, a w niepewnych czasach to właśnie ona jest gwarancją bezpieczeństwa. Eksperci E&Y podpowiadają, że aby utrzymać płynność finansową firmy, konieczna jest koncentracja na trzech kluczowych obszarach:

  • redukcji kosztów,

  • zmianie modelu operacyjnego,

  • optymalizacji przepływów pieniężnych.

„Dodatkowa gotówka, jaką można uwolnić z kapitału pracującego, pozwala przedsiębiorcom na nowe inwestycje, rozwój czy akwizycje bez konieczności zadłużania się w instytucjach finansowych lub na rynku papierów wartościowych”- podpowiadają.

Niektóre zmiany poprawiające płynność można wprowadzić dość szybko: renegocjować umowy z partnerami handlowymi, poprawić ściągalność należności, śledzić wskaźniki obrotowości czy poprawić zarządzanie zapasami.

Po czym poznać kłopoty z płynnością finansową?

Dla przedsiębiorcy pierwszym objawem kłopotów z płynnością są przeterminowane faktury.

„W 3 kwartale 2022 roku zwiększył się udział firm posiadających w ostatnim półroczu faktury przeterminowane o ponad 30 dni. Obecnie 50,8 proc. firm potwierdza, że ma tego typu należności. Wobec poprzedniego odczytu to więcej o 7,3 pkt. proc. Firmy informujące o takich przedawnieniach to istotnie częściej małe (10-49) i średnie podmioty (50-249), zwłaszcza firmy handlowe i producenci - wynika z badania Skaner MŚP, przeprowadzonego przez Keralla Reaserch dla BIG InfoMonitor. Taki rosnący trend zaległości niestety utrzymuje się od czwartego kwartału 2021 roku.

wykres

Keralla Reaserch zapytał też przedsiębiorców o to, czy podjęli jakieś działania, żeby przeterminowanych faktur o ponad 60 dni było mniej/wcale czy raczej nie ma tu żadnych zmian?

Aż 35 proc. badanych podjęło rozmowy z klientem i jest tu znaczący wzrost wobec 2 kwartału 2022 roku. Ponad 20 proc. natychmiast reaguje na opóźnienia i ściąga należności.

20 proc. przedsiębiorców, dokładniej niż wcześniej, sprawdza kontrahenta przed współpracą, ale jednocześnie 27 proc. firm deklaruje, że miało i ma takie opóźnienia, co oznacza, że traktuje to jako normalny element biznesu i nic z tym nie robi.

Warto jednak zwrócić uwagę na dwie metody, które walczą z tą samą chorobą, stosując całkowicie odmienne metody. Są to: skrócenie terminów płatności- stosuje je 9 proc. badanych i jest to wzrost o ponad 8 procent. A na drugim biegunie jest wydłużenie terminów płatności, choć stosuje je zaledwie 3,4 proc, badanych.

Najmniej popularne sposoby przeciwdziałania przeterminowanym fakturom to: wysyłanie wezwań do zapłaty, zrywanie współpracy, ubezpieczanie płatności - stosuje je poniżej 1 proc. badanych.

wykres

Utrata płynności finansowej

Mechanizm zatorów jest jak choroba, która przenosi się z jednej firmy na drugą. Ze wspominanego wyżej badania wynika, że działa powszechnie mechanizm zatorów: nie płacą nam, to my nie płacimy też innym. Co piąty przedstawiciel mikro, małych i średnich firm, który miał przeterminowane należności w ostatnim kwartale już niezależnie czy to 30, czy 60 dni potwierdza, że z tego powodu sam też zalegał z płatnościami. Dodatkowe testy statystyczne nie wykazały w odniesieniu do tej praktyki żadnych różnic, czyli nieważne jaka branża i jakie zatrudnienie. Firmy mające kłopot z przeterminowanymi fakturami – same też generują problem u innych zalegając z płatnościami.

Utrata płynności finansowej może dla firmy skończyć się źle. Oznacza to niemożność zapłacenia za towary czy usługi, być może brak możliwości zapłacenia wypłat czy uregulowania należności ZUS czy podatków. W dłuższej perspektywie, utrata płynności może doprowadzić do spadku zaufania kontrahentów i instytucji finansowej. W chwili, gdy firma przez długi czas nie może regulować należności, powinna ogłosić upadłość.

Magdalena Biednik

Magdalena Biednik - dziennikarka ekonomiczna,  od 20 lat zajmuje się tematyką gospodarczą, pracowała w TVN24, TVNCNBC, finanse.wp.pl , next.gazeta.pl, przedsiębiorczyni.

 

Zobacz wszystkie teksty autora

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Oferta specjalna!

Rabat20% na 20-lecie BIG InfoMonitor*

GRATIS Certyfikat Wiarygodności

* Oferta rabatowa skierowana jest do nowych klientów

Sprawdź szczegóły