2025-02-21
Optymalizacja cash flow w korporacji to jeden z fundamentów stabilności przedsiębiorstwa oraz wzmacniania konkurencyjności. Zarządzanie przepływami pieniężnymi w dużej organizacji stanowi skomplikowany, wielowymiarowy proces. Narzędzia, które mogą zapewnić istotne wsparcie w tym procesie, dostarcza BIG InfoMonitor. Oto, jak wykorzystać ich potencjał przy analizie oraz planowaniu cash flow.
Aby móc przeprowadzić prognozę cash flow, konieczna jest kompleksowa analiza wskaźnikowa. To narzędzie, dzięki któremu można ocenić kondycję finansową organizacji, a także jej zdolność do utrzymania przepływów pieniężnych na bezpiecznym poziomie.
W tym procesie pod uwagę bierze się trzy główne grupy wskaźników. Sprawozdanie o przepływach pieniężnych zazwyczaj uwzględnia ich strukturę, wystarczalność pieniężną oraz rentowność gotówkową. Pomiary mogą dotyczyć:
zdolności generowania operacyjnych przepływów netto;
udziału amortyzacji w przepływach pieniężnych netto;
finansowania działalności inwestycyjnej (tj. tego, w jakim stopniu wydatki na inwestycje są pokrywane nadwyżką z działalności operacyjnej);
zależności od zewnętrznych źródeł finansowania;
wystarczalności środków pieniężnych;
pieniężnej wydajności sprzedaży oraz kapitału;
relacji nadwyżki operacyjnej do zysku operacyjnego.
Analiza cash flow na bazie takich informacji pozwala lepiej zrozumieć, jak wyglądają przepływy pieniężne oraz znaleźć „wąskie gardła”, które zwiększają ryzyko operacyjne.
Jednym z elementów, które mają wpływ na wyniki cash flow, jest zarządzanie należnościami. Ma to szczególne znaczenie dla dużych podmiotów, których wierzytelności bywają liczone w setkach tysięcy złotych lub jeszcze wyższych wartościach. Dlatego dla korporacji istotne jest zminimalizowanie ryzyka opóźnień w otrzymywaniu płatności. Tylko wówczas można spodziewać się niezakłóconych przepływów pieniężnych. W tym zakresie przedsiębiorstwa mogą liczyć na wsparcie BIG InfoMonitor.
BIG InfoMonitor udostępnia szeroki wachlarz narzędzi wspierających zarządzanie należnościami, które są skierowane do największych podmiotów. Dzięki nim możliwa jest automatyzacja weryfikacji potencjalnych kontrahentów oraz klientów. Zapewniamy rozwiązania, dzięki którym korporacje mogą szybko i rzetelnie sprawdzić wiarygodność potencjalnego partnera, a w efekcie – uniknąć współpracy z tymi nierzetelnymi.
Jak sprawdzić, czy potencjalny kontrahent ma „czyste konto” i nie zalega z żadnymi opłatami? Podstawą jest jego weryfikacja w bazach takich jak BIG InfoMonitor, BIK czy Bankowy Rejestr ZBP. Znajdują się tam informacje o ewentualnych zaległościach w płatnościach czy niespłaconych kredytach. Dane ze źródeł zewnętrznych, które są dostępne za pośrednictwem BIG InfoMonitor, dostarczają także wiedzy o przeprowadzanych w firmach postępowaniach restrukturyzacyjnych, egzekucyjnych czy upadłościowych oraz związanych z zakazem prowadzenia działalności. Jeżeli na koncie przyszłego partnera są informacje świadczące o długach czy opóźnieniach w regulowaniu zobowiązań, jest to „czerwona flaga”. Podjęcie współpracy z takim kontrahentem może oznaczać problemy z utrzymaniem cash flow. Przepływy pieniężne mogą być utrudnione, gdy taki podmiot nie ureguluje faktur.
Dane z baz BIK, BIG InfoMonitor czy ZBP dostarczają informacji, które ułatwią podjęcie świadomych decyzji biznesowych.
Niezakłóconemu cash flow w korporacjach mogą też zagrażać nierzetelni klienci B2C. To szczególnie częsty problem w firmach, które świadczą usługi długoterminowo, np. u operatorów telefonii komórkowej, dostawców Internetu i pokrewnych usług. Zawarcie umowy z nierzetelnym klientem lub takim, który podszył się pod czyjąś tożsamość, to poważne ryzyko dla utrzymania przepływów pieniężnych na zadowalającym poziomie.
Rozwiązaniem jest weryfikacja klientów w bazach PESEL, RDO i KRZ. To prosty sposób na uzyskanie informacji o tym, czy dana osoba:
posługuje się poprawnymi danymi (istotna jest m.in. weryfikacja numeru PESEL czy numeru dowodu osobistego);
nie ma zastrzeżonego numeru PESEL.
W bazie KRZ (Krajowy Rejestr Zadłużonych) możliwa jest też weryfikacja, czy dany podmiot nie przechodzi przez postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne lub miał takie doświadczenie w przeszłości.
Gdy weryfikacja potencjalnego klienta lub kontrahenta musi zostać przeprowadzona sprawnie, a korporacja obsługuje dużą grupę płatników, automatyzacja weryfikacji to podstawa. Dlatego BIG InfoMonitor zapewnia API. Ten system daje możliwość:
masowej wysyłki wezwań do zapłaty przez BIG InfoMonitor;
pobranie kluczowych informacji o wiarygodności kontrahenta bezpośrednio do CRM;
aktualizowania i monitorowania danych w czasie rzeczywistym – tak, by każda zmiana została odnotowana, co pozwoli na szybkie podjęcie reakcji;
usprawnienia dodawania wpisów do BIG InfoMonitor w celu motywacji nierzetelnych kontrahentów;
odciążenia pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie należności z wielu obowiązków związanych z monitorowaniem klientów oraz kontrahentów;
automatycznego zasilenia systemów do prowadzenia analiz BI czy analizy ryzyka danymi potrzebnymi do weryfikacji potencjalnych partnerów.
Warto przy tym wspomnieć, że dane BIG InfoMonitor są dostępne również przez interfejs Web Service XML.
Duże podmioty mogą liczyć w BIG InfoMonitor na wsparcie w pełni dostosowane do specyfiki prowadzonej działalności. Na ich specjalne zamówienie przygotowujemy raporty specjalne. Znajdują się w nich dane z wybranych przez Klienta źródeł – dokładnie takich, które są istotne przy bieżącym zarządzaniu i prognozowaniu cash flow.
Zachęcamy do kontaktu w celu omówienia indywidualnych potrzeb organizacji. Wspólnie znajdziemy rozwiązanie, które wpisuje się w oczekiwania.
Posiada niemal 15-letnie doświadczenie w branży. Tematyka windykacji należności, finansów i bankowości oraz prawa jest jej szczególnie bliska. Jest autorką licznych publikacji poświęconych m.in. prawom dłużnika i wierzyciela oraz instrumentom finansowym różnych typów.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej