2025-03-05
Firmy obsługujące klienta masowego są narażone na współpracę z nierzetelnymi klientami, którzy nie wywiązują się z obowiązku zapłaty. To szczególnie poważne zagrożenie przy podpisywaniu umowy na cykliczne świadczenie danych usług. Dlatego tak istotną kwestią jest szybka, a zarazem rzetelna weryfikacja potencjalnego usługobiorcy. W artykule wyjaśnimy, jak zwiększyć bezpieczeństwo transakcji, sprawdzając uprzednio zadłużenie osoby prywatnej.
Masowa obsługa osób prywatnych to m.in. domena sektorów telekomunikacyjnego czy energetycznego. Zawieranie umów na abonament telefoniczny czy internetowy, a także na dostawę prądu jest codziennością. Dużym podmiotom zależy na dynamicznym poszerzaniu portfeli klientów. Jednocześnie spory odsetek nieuregulowanych rachunków naraża je na poważne straty finansowe – związane tak z brakiem zapłaty za wyświadczone usługi, jak i z kosztami windykacji.
Dlatego tak ważnym elementem zarządzania ryzyka jest prewencja. Odpowiednie narzędzia pozwalają szybko zweryfikować osoby prywatne – tak, aby sprawnie wychwycić wszelkie „czerwone flagi”, bez opóźniania procesu decyzyjnego.
Minimalizowanie ryzyka towarzyszącego transakcjom handlowym jest kwestią kluczową zwłaszcza dziś. Napięte budżety i piętrzące się zobowiązania finansowe mogą powodować bowiem zatory płatnicze. Dlatego przy zawarciu nowej umowy z osobą prywatną, warto sprawdzić jej wiarygodność płatniczą, nawet jeśli umowa opiewa na niewielką kwotę. Jak to zrobić?
Skutecznym sposobem na sprawdzenie
zadłużenia osoby prywatnej jest skorzystanie z usług Biura
Informacji Gospodarczej BIG InfoMonitor. Czym jest BIG
InfoMonitor?
BIG InfoMonitor przyjmuje, przechowuje i udostępnia
informacje gospodarcze o zaległym zadłużeniu osób i firm.
Instytucja prowadzi Rejestr Dłużników BIG i jako jedyny BIG
w Polsce umożliwia dostęp do baz Biura Informacji Kredytowej
oraz Związku
Banków Polskich.
Korzystając z Rejestru BIG
InfoMonitor, można dowiedzieć się, czy konsument wywiązuje się
ze swoich obowiązków płatniczych względem instytucji finansowych,
operatorów telefonii komórkowej, dostawców prądu czy gazu. To
może być ważna wskazówka czy warto zaufać takiemu klientowi, czy
może lepiej ograniczyć mu dostąp do usług albo wymagać
przedpłaty.
Ważne: BIG gromadzi zarówno pozytywne, jak i negatywne informacje gospodarcze. Dzięki takiej weryfikacji można więc nie tylko zidentyfikować potencjalnego dłużnika, ale również potwierdzić wiarygodność tego rzetelnego.
Zadłużenie osoby prywatnej może sprawdzić wyłącznie firma i tylko w ramach umowy abonamentowej z BIG InfoMonitor, nigdy inna osoba prywatna. Odbywa się to po udzieleniu przez takiego konsumenta wcześniejszej zgody – np. na etapie omawiania warunków potencjalnej współpracy z pracownikiem obsługi, ale jeszcze przed zawarciem właściwej umowy.
Raport BIG na swój temat może wygenerować także sam konsument.
Sprawdzenie osoby prywatnej w BIG-u nie jest możliwe w ramach jednorazowej usług dostępnej w ofercie pre-paid. Aby sprawdzić zadłużenie osoby prywatnej, należy najpierw podpisać umowę abonamentową z BIG-iem.
Duże przedsiębiorstwa, obsługujące masowego konsumenta, najczęściej korzystają z narzędzi do automatyzacji pobierania raportów o zadłużeniu osoby prywatnej. Możliwe jest np. „zaciąganie” kluczowych informacji bezpośrednio do firmowego systemu obsługi klienta za pośrednictwem dedykowanego API. Dzięki temu weryfikacja może się odbyć w krótkim czasie i być przeprowadzona np. przez pracownika punktu obsługi – w oparciu o zasady uwzględnione w polityce firmy.
Raport BIG o osobie prywatnej zawiera informacje, które spełniają wymogi Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. W przypadku konsumentów, aby można było umieścić dług w BIG-u bez wyroku sądu, dług musi w momencie wpisu wynosić co najmniej 200 zł. Raport rozszerzony o dane bankowe może zawierać dane z BIK-u i tu ujawniane są tylko te, które mają co najmniej 200 zł i wymagalne od 30 dni. Taki raport może zawiera także informacje z Systemu Bankowy Rejestr prowadzonego przez Związek Banków Polskich. Jeśli konsument figuruje w tej bazie, w raporcie pojawi się informacja na ten temat.
Raport o konsumencie zawiera następujące elementy:
podsumowanie informacji gospodarczych. W tej części dokumentu znajdziesz szczegóły informacji pozytywnych: sumę spłaconych zobowiązań, liczbę pozytywny informacji, listę uregulowanych zobowiązań oraz szczegóły informacji negatywnych: sumę zaległości, liczbę negatywnych informacji i listę nieuregulowanych zobowiązań:
informacje o danych zamieszczonych w pozostałych bazach (BIK i ZBP), jeśli zamówiliśmy właśnie taki raport;
negatywne informacje gospodarcze w bazie BIG InfoMonitor, dane identyfikacyjne wierzyciela (o ile ten nie zdecydował się ich zastrzec) oraz szczegóły przekazanych przez niego informacji: numer zobowiązania w rejestrze, tytuł prawny, sygnatura tytułu wykonawczego, organ orzekający, data wydania tytuły wykonawczego, tytuł prawny dla tytułu wykonawczego, kwota zaległości, status kwestionowania, kwota kwestionowana, szczegóły przedawnienia;
pozytywne informacje gospodarcze w bazie BIG InfoMonitor, dane identyfikacyjne wierzyciela (o ile ten nie zdecydował się ich zastrzec) oraz szczegóły przekazanych przez niego informacji: numer zobowiązania w rejestrze, kwoty zobowiązania, kwota raty /faktury, spłacona z opóźnieniem poniżej 30 dni lub 60 dni, termin zapłaty, data spełnienia;
informacje o zapytaniach w bazie BIG InfoMonitor;
informacje systemowe dotyczące zapytania.
Duża firma, który chce zweryfikować dane konsumenta, może elastycznie skomponować elementy raportu o nim – zgodnie ze specyfiką swojej działalności, a także możliwościami w kontekście pozyskania zgody potencjalnego klienta na weryfikację. Współpraca może także obejmować dodatkowe usługi: monitorowanie informacji w rejestrze dłużników o wybranych przedsiębiorcach (monitorowanie wskazanych NIP-ów), wsparcie opiekuna w wysyłce wezwań do zapłaty, powiadomień i innych czynnościach zmierzających do odzyskania należności, możliwość wpisywania dłużników do rejestru, możliwość edycji wpisów i usuwania dłużników z rejestru, możliwość wpisywania do rejestru pozytywnych danych na temat kontrahentów, stosowanie pieczęci ostrzegawczej o współpracy z BIG na fakturach i dokumentach firmy. Od jej zakresu uzależnione są koszty obsługi – są one dostosowywane do potrzeb biznesowych każdego klienta.
Szczegółowe warunki współpracy można ustalić indywidualnie. Więcej informacji uzyskasz, kontaktując się z doradcami BIG InfoMonitor.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Napisz do nas KORPORACJE
Zadzwoń (22) 486 56 56 pn-pt: 8:00 - 17:00