2025-02-12
Badania pokazują, że 64% konsumentów obawia się o wyłudzenie danych osobowych. Niestety jednocześnie aż 62% z nich wykazuje chęć do dzielenia się nimi1. To niepokojąca wiadomość, ponieważ skradzione dane mogą być wykorzystane w celu wyłudzenia towarów lub usług od firm. To może rodzić problemy z windykacją należności i zaburzenie cash flow. Poznaj narzędzia, dzięki którym dostawcy usług mogą zapobiec takim sytuacjom.
Próby wyłudzenia danych są niezwykle częste, a przestępcy korzystają z coraz bardziej wyrafinowanych metod, aby przekonać „ofiary” do podzielenia się wrażliwymi informacjami – takimi jak choćby numer PESEL czy zdjęcie dowodu osobistego. Jedno niefortunne kliknięcie może skutkować doświadczeniem phishingu. Niewłaściwie ulokowane zaufanie może sprawić, że próba wyłudzenia danych przez telefon się powiedzie, a powierzenie istotnych informacji w ręce podmiotu, który nie zabezpiecza ich we właściwy sposób – ich kradzieżą podczas cyberataku.
Konsekwencje takich sytuacji ponoszą nie tylko konsumenci, ale również firmy, które mierzą się z próbami wyłudzenia usług oraz towarów na fałszywe dane. Szczególnie narażeni na takie ryzyko są dostawcy usług masowych, np. firmy z branży telekomunikacyjnej. Zdarzają się jednak również wyłudzenia usług hotelowych, transportowych i wielu innych.
W takich sytuacjach windykacja należności może być utrudniona, a nawet niemożliwa. Klient, od którego wyłudzono dane osobowe, może udowodnić, że doszło do kradzieży jego tożsamości. A to oznacza, że próby odzyskania długu od niego będą bezzasadne i bezskuteczne. Znalezienie sprawcy przestępstwa również może stanowić wyzwanie, a cały proces – stać się zbyt kosztowny.
Dlatego najrozsądniejszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy nie chcą się mierzyć z konsekwencjami wyłudzenia danych osobowych, jest przeciwdziałanie takim sytuacjom. Podstawą jest dokładna weryfikacja klienta przed rozpoczęciem współpracy.
Przedsiębiorstwa, aby chronić się przed próbami wyłudzenia, przeprowadzają weryfikację potencjalnych klientów. Może to nastąpić, zanim umowa zostanie zawarta, a odbiorcy zostaną wyświadczone usługi lub przekazane towary.
Istotnymi elementami sprawdzenia, czy nie dochodzi do próby wyłudzenia, będą:
weryfikacja danych osobowych klienta w bazie PESEL – ten rejestr pozwala potwierdzić poprawność przekazanych danych osobowych w zakresie numeru oraz imienia i nazwiska, ale również adres osoby weryfikowanej; ponadto zawiera informacje o ewentualnym jej zgonie (wyłudzenia towarów i usług na osoby zmarłe również nie należą do rzadkości);
sprawdzenie osoby, która chce otrzymać usługi lub towary w Rejestrze Dowodów Osobistych – ta baza pozwala zweryfikować, czy seria i numer dokumentu tożsamości się zgadzają, a przede wszystkim, czy dowód osobisty jest na pewno ważny (być może jego kradzież została już zgłoszona, a sam dokument unieważniono);
Rejestr Zastrzeżeń PESEL, w którym pojawiają się informacje o tym, czy numer nie jest obecnie zastrzeżony i jak wygląda historia w tym zakresie.
Te informacje pozwalają:
potwierdzić, że klient jest osobą, za którą się podaje, a wszystkie przekazane przez niego dane są zgodne z tymi rejestrowymi;
odmówić wyświadczenia usług lub przekazania towarów, jeśli wystąpi podejrzenie próby wyłudzenia świadczeń na skradzione dane;
uniknąć długiego procesu windykacji należności od oszustów, którego koszty mogą przekraczać wysokość wyłudzonej kwoty.
Próby oszustw dotykają z dużą częstotliwością firm, które obsługują klienta masowego. Takim podmiotom często zależy na tym, aby osiągnąć dobrą równowagę między szybkim procesem decyzyjnym (tak, aby klienci mogli szybko otrzymać usługi, a firma zrealizowała cele sprzedażowe) a bezpieczeństwem zawieranych umów.
Połączenie tych dwóch elementów może być wyzwaniem w kontekście problemu z wyłudzaniem danych osobowych. Samodzielne przeprowadzenie weryfikacji – np. przez pracownika obsługi klienta, który ma zawrzeć umowę na abonament telefoniczny – może być nie tylko czasochłonne, ale często również niemożliwe. Dostęp do wielu rejestrów jest ograniczony i musi przebiegać kanałami zgodnymi z przepisami prawa.
Dlatego korzystnym rozwiązaniem są rozwiązania pozwalające na dokładną weryfikację danych klientów świadczone przez BIG InfoMonitor. Korporacje korzystają ze wsparcia przy masowym sprawdzaniu potencjalnych oraz obecnych klientów, generując i pobierając o nich raporty zawierające istotne dane. Mogą to być m.in. informacje:
zaległym zadłużeniu widniejące w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor (w przypadku klientów indywidualnych od 200 zł, gdy od terminu wymagalności upłynęło minimum 30 dni, a klient został powiadomiony o zamiarze umieszczenia wpisu w bazie BIG z miesięcznym wyprzedzeniem; chyba że dług jest zgłaszany na mocy tytułu wykonawczego);
z bazy BIK – o niespłaconych zobowiązaniach wobec banków, a także o ogólnej ocenie ryzyka kredytowego;
z ZBP – dane o tym, czy dana osoba ma niespłacone zobowiązania w bazie Bankowy Rejestr ZBP przeterminowane więcej niż 60 dni na kwotę minimum 200 zł;
z bazy PESEL – potwierdzające poprawność danych dłużnika;
z Rejestru Zastrzeżeń PESEL – informujące o tym, czy dana osoba odblokowała możliwość zawierania zobowiązań finansowych;
z Rejestru Dowodów Osobistych – potwierdzające dane z dokumentu tożsamości oraz jego ważność.
Wszystkie wymienione powyżej źródła mogą być istotnym elementem procesu weryfikacji tożsamości i wiarygodności finansowej klienta – pozwalają ocenić ryzyko związane z nierzetelnymi płatnościami.
Tak szerokie spojrzenie na potencjalnego usługobiorcę prowadzi do świadomego zawarcia z nim umowy i minimalizacji zagrożenia dla cash flow.
Co istotne, pobieranie informacji jest szybkie i wygodne – dane, po uzyskaniu odpowiednich zgód od potencjalnego klienta, mogą zostać zaciągnięte bezpośrednio do systemu obsługi działającego w firmie za pośrednictwem API albo pobrane z webowej wersji systemu zbudowanego specjalnie dla biznesu Biznes BIG.pl – w zależności od preferencji i skali potrzeb przedsiębiorstwa.
Więcej informacji na temat rozwiązań w kwestii ochrony przed wyłudzeniem towarów i usług dla firm można uzyskać, kontaktując się z BIG InfoMonitor. Zakres współpracy i zawartość raportów o klientach jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb każdego przedsiębiorstwa.
1 https://www.ey.com/pl_pl/newsroom/2024/12/ey_future_consumer_index_cyber_polska
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Napisz do nas KORPORACJE
Zadzwoń (22) 486 56 56 pn-pt: 8:00 - 17:00