2024-07-30
W świecie biznesu trudno jest przewidzieć cokolwiek na 100%. Istnieje jednak szereg rozwiązań, które pozwalają znacząco zmniejszyć ryzyko inwestycyjne. W procesach fuzji i przejęć nie ma miejsca na pomyłki. Dlatego podstawa to analiza due diligence. Co to jest? Dowiedz się, jak przebiega takie badanie i jak dane z BIG InfoMonitor mogą wesprzeć jego przeprowadzenie.
Czym jest due diligence? To termin, który na język polski można przetłumaczyć jako "należyta staranność". To określenie doskonale odzwierciedla charakter badania kondycji przedsiębiorstwa. Najczęściej przeprowadza je zewnętrzny inwestor, gdy rozważa wejście w relacje biznesowe z danym podmiotem.
Zazwyczaj badanie due diligence jest wykonywane w ramach działań przedinwestycyjnych, kiedy w grę wchodzą:
nabycie jego akcji lub udziałów;
fuzja spółek;
inwestycja w projekt danej firmy.
Aby badanie due diligence zaowocowało zgromadzeniem rzetelnych danych do podjęcia trafnej decyzji inwestycyjnej — musi spełniać kilka kluczowych wymogów. Przede wszystkim:
badanie powinien przeprowadza
zewnętrzny, niezależny podmiot — taki, który ma obiektywny zespół, nie ma konfliktu interesów i potrafi sporządzić rzetelny raport;
musi być ono wykonane z najwyższą dokładnością i gruntownie — tak, aby nie został pominięty żaden szczegół; z zachowaniem konkretnych etapów i struktury działania audytorów;
powinno być oparte o wszystkie dostępne dokumenty firmowe oraz uzupełnione o weryfikację w niezależnych źródłach.
Przeprowadzenie analizy due diligence powinno zostać zwieńczone przygotowaniem pogłębionego raportu z jasną, przejrzystą opinią o kondycji danego podmiotu. Jeżeli zostanie on sporządzony z optymalnym wyprzedzeniem, inwestor może podjąć w pełni świadomą decyzję o dalszych krokach. Minimalizuje przy tym ryzyko niepowodzenia i strat.
Proces due diligence jest dostosowywany do specyfiki transakcji, która ma się odbyć, oraz charakteru działalności badanej firmy.
Finansowe due diligence — najbardziej podstawowy element analizy. Uwzględnia m.in. audyt ksiąg finansowych, w tym bilansów, rachunków zysków oraz strat czy przepływów pieniężnych. Może również brać pod uwagę strukturę majątku i zobowiązań czy sposób zarządzania finansami. Ważnym aspektem są nie tylko dane historyczne. Równie istotne są prognozy na przyszłość.
Prawne due diligence — koncentruje się na weryfikacji legalności działania danego podmiotu. Chodzi tutaj np. o kwestie związane z zawartymi przez firmę umowami biznesowymi, pożyczkami, toczącymi się wobec podmiotu procesami sądowymi.
Podatkowe due diligence — skupia się na sprawdzeniu, czy firma w poprawny sposób odprowadza podatki i nie stosuje ryzykownych działań optymalizacyjnych. Mogą one stanowić zagrożenie w przyszłości.
Komercyjne due diligence — odnosi się do produktów i usług oferowanych przez badany podmiot. Ma na celu ocenę ich pozycję rynkową oraz potencjał biznesowy.
Technologiczne due diligence to analiza, która obejmuje m.in. infrastrukturę oraz architekturę techniczną firmy czy to, jak wykorzystuje ona możliwości dostępnej technologii.
Operacyjne due dilligence — to badanie sposobu funkcjonowania firmy, jej procesów, polityk i sposobów wykonywania wewnętrznych operacji.
Due diligence własności intelektualnej — kładzie nacisk na kwestie związane z prawami autorskimi, patentami, znakami towarowymi oraz innymi elementami, które mogą stanowić potencjalne ryzyko w przyszłości.
Due dillgence ryzyka — ten element raportu due diligence koncentruje się na identyfikacji wszystkich czynników ryzyka, które mogą wpłynąć na powodzenie transakcji.
Due diligence nieruchomości — wykonują je m.in. deweloperzy, którzy planują poszerzenie banku ziemi lub rozpoczęcie nowej inwestycji.
Eksperci dostosowują zakres analizy due diligence do specyfiki działania przedsiębiorstwa. Cel jest prosty: raport ma dostarczyć maksymalnie kompleksowych informacji pozwalających świadomie zdecydować się na transakcję lub się z niej wycofać.
BIG InfoMonitor specjalizuje się w weryfikacji wiarygodności płatniczej firm na rynku. Raporty, które udostępniamy, zawierają informacje na temat zobowiązań firm wobec kontrahentów oraz banków. Na straży wiarygodności tych informacji stoi Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, zwana Ustawą o BIG. Raporty z BIG InfoMonitor zawierają również wiele dodatkowych danych z różnych źródeł zewnętrznych, a także wskaźniki, które pomagają ocenić wiarygodność podmiotu. Dane, które znajdziemy w raportach z BIG InfoMonitor mogą stanowić istotne wsparcie w analizie due dilligence. Są wśród nich m.in:
dane rejestrowe i teleadresowe przedsiębiorstwa z KRS czy CEIDG, status VAT, ostrzeżenia KNF, informacje o osobach upoważnionych do reprezentowania spółki, czy ewentualnej obecności firmy na listach sankcyjnych, a także informacje o powiązaniach kapitałowych;
dane o kondycji finansowej firmy w kontekście informacji o zaległym zadłużeniu. Dane te pochodzą z bazy BIG InfoMonitor (informacje gospodarcze) oraz z Biura Informacji Kredytowej oraz ZBP (dane o zaległym zadłużeniu wobec banków).
Informacje o wynikach finansowych z raportów złożonych w KRS pochodzące z wywiadowni gospodarczej, z którą współpracuje BIG InfoMonitor.
wskaźnik ryzyka firmy oszacowany przez ekspertów BIG InfoMonitor.
Narzędzia, które zapewnia BIG InfoMonitor, mogą uprościć i przyspieszyć przeprowadzenie analizy due dilligence i wpisują się w procedurę zarządzania ryzykiem. Warto zatem zapoznać się z możliwościami, które dają i skorzystać z nich zgodnie z potrzebami biznesowymi.
Posiada niemal 15-letnie doświadczenie w branży. Tematyka windykacji należności, finansów i bankowości oraz prawa jest jej szczególnie bliska. Jest autorką licznych publikacji poświęconych m.in. prawom dłużnika i wierzyciela oraz instrumentom finansowym różnych typów.
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...