Transformacja cyfrowa – czym jest i jak ją przeprowadzić?
2025-02-28 | aktualizacja: 2025-04-04
Spis treści
- Transformacja cyfrowa – co to jest?
- Jak świadomie przeprowadzić transformację cyfrową biznesu?
- Kluczowe obszary transformacji cyfrowej – nie tylko ERP
- Przyszłość transformacji cyfrowej
Transformacja cyfrowa to proces, który dla dużych organizacji jest już nie tyle wyborem, co koniecznością. Oznacza przede wszystkim zmianę sposobu myślenia o prowadzeniu biznesu oraz optymalizację procesów dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Czym dokładniej jest? Jak ją przeprowadzić? Wyjaśniamy.
Transformacja cyfrowa – co to jest?
Transformacja cyfrowa to w dosłownym znaczeniu wdrożenie w firmie nowych technologii, które usprawnią procesy w różnych obszarach działalności. Ma ona doprowadzić do automatyzacji wielu działań, poprawy efektywności operacyjnej, a w konsekwencji – do zredukowania kosztów i zwiększenia konkurencyjności podmiotu. To zatem strategiczna zmiana w sposobie funkcjonowania organizacji, która przekłada się na wymierne korzyści biznesowe. Jej wdrożenie jest szczególnie istotne na rynku, którego konkurencyjność nieustannie rośnie.
Transformacja cyfrowa – ważne narzędzie polityki ESG
Ważnym argumentem przemawiającym za przeprowadzeniem transformacji cyfrowej jest również konieczność wpisania działalności firmy w politykę ESG. Spełnienie wymogów środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnych jest dziś istotnym kryterium oceny wiarygodności oraz atrakcyjności inwestycyjnej danego podmiotu.
Transformacja cyfrowa może bezpośrednio wesprzeć realizację celów ESG, np. poprzez:
redukcję zużycia papieru dzięki cyfrowej dokumentacji;
optymalizację procesów, a w efekcie mniejsze zużycie energii;
zwiększenie transparentności działań biznesowych;
poprawę warunków pracy dzięki automatyzacji rutynowych zadań.
Jak świadomie przeprowadzić transformację cyfrową biznesu?
Przeprowadzenie transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa to długofalowy proces i poważne przedsięwzięcie. Dlatego przed przystąpieniem do działania potrzebne są:
rzetelna i dogłębna analiza potrzeb organizacji, np. identyfikacja procesów wymagających usprawnienia, „wąskich gardeł”, które są źródłem strat i opóźnień, a także wyzwań związanych z podnoszeniem konkurencyjności;
określenie jasnych i mierzalnych celów transformacji cyfrowej – mogą być związane np. z poprawą obsługi klienta czy automatyzacją określonych procesów;
dobór właściwych technologii, np. oprogramowania ERP, systemu elektronicznego obiegu dokumentów.
Po przejściu przez te etapy (co trwa często wiele miesięcy) można rozpocząć samo wdrożenie. Przy przeprowadzaniu transformacji potrzebna jest sprawna komunikacja z pracownikami – tak, aby proces przebiegł sprawnie i bez wywoływania chaosu.
Kluczowe obszary transformacji cyfrowej – nie tylko ERP
Transformacja cyfrowa to znacznie więcej niż wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów czy systemu ERP. Te rozwiązania są oczywiście niezwykle istotne, podobnie jak wprowadzenie chmury obliczeniowej czy systemu do zespołowej pracy nad projektami. To jednak nie wszystko. W korporacjach bardzo istotne są także sprawne zarządzanie należnościami oraz utrzymanie niezaburzonego cash flow. W tych obszarach również jest możliwa cyfrowa transformacja.
Wiele narzędzi, które temu służą, dostarcza także BIG InfoMonitor.
Zarządzanie należnościami w erze cyfrowej
Czasochłonna, fizyczna obsługa korespondencji z dłużnikami? Ten proces można zdigitalizować, aby uwolnić pełen potencjał pracowników, a przy okazji usprawnić windykację należności i wyeliminować błędy w komunikacji. Rozwiązania BIG InfoMonitor dla korporacji umożliwiają masową wysyłkę wezwań do zapłaty czy też informacji o umieszczeniu informacji w rejestrze dłużników. Można z nich skorzystać np. w ramach integracji API, co sprawia, że cały proces przekazywania danych jest automatyzowany.
Cyfrowa weryfikacja klientów i kontrahentów
Dzięki cyfryzacji procesów firmy mogą również ułatwić sobie automatyczną weryfikację wiarygodności potencjalnych klientów czy kontrahentów, aby uniknąć współpracy z nierzetelnymi partnerami. Jak? W BIG InfoMonitor można skorzystać np. z integracji danych o osobach prywatnych i prawnych z baz takich jak BIK, BIG, ZBP, PESEL, RDO czy KRZ w ramach API. Raporty mogą być pobierane automatycznie i np. trafiać do firmowego CRM, co pozwoli szybko wychwycić potencjalne źródła zagrożenia dla cash flow i zniwelować ryzyko.
Przyszłość transformacji cyfrowej
Rozwój technologii oraz zmiany prawne, takie jak możliwość wykorzystania adresów do e-doręczeń, otwierają nowe perspektywy w zakresie digitalizacji procesów biznesowych. BIG InfoMonitor aktywnie wspiera firmy w tym procesie, poszukując coraz to nowych rozwiązań, które łączą cyfrowy charakter z praktyczną funkcjonalnością. Warto zwrócić na nie uwagę, planując transformację cyfrową firmy.