Transformacja cyfrowa – czym jest i jak ją przeprowadzić?

Oceń artykuł:
5/5

2025-02-28

Spis treści

  1. Transformacja cyfrowa – co to jest?
  2. Jak świadomie przeprowadzić transformację cyfrową biznesu?
  3. Kluczowe obszary transformacji cyfrowej – nie tylko ERP
  4. Przyszłość transformacji cyfrowej

Transformacja cyfrowa to proces, który dla dużych organizacji jest już nie tyle wyborem, co koniecznością. Oznacza przede wszystkim zmianę sposobu myślenia o prowadzeniu biznesu oraz optymalizację procesów dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Czym dokładniej jest? Jak ją przeprowadzić? Wyjaśniamy.

Transformacja cyfrowa – co to jest?

Transformacja cyfrowa to w dosłownym znaczeniu wdrożenie w firmie nowych technologii, które usprawnią procesy w różnych obszarach działalności. Ma ona doprowadzić do automatyzacji wielu działań, poprawy efektywności operacyjnej, a w konsekwencji – do zredukowania kosztów i zwiększenia konkurencyjności podmiotu. To zatem strategiczna zmiana w sposobie funkcjonowania organizacji, która przekłada się na wymierne korzyści biznesowe. Jej wdrożenie jest szczególnie istotne na rynku, którego konkurencyjność nieustannie rośnie.

Transformacja cyfrowa – ważne narzędzie polityki ESG

Ważnym argumentem przemawiającym za przeprowadzeniem transformacji cyfrowej jest również konieczność wpisania działalności firmy w politykę ESG. Spełnienie wymogów środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnych jest dziś istotnym kryterium oceny wiarygodności oraz atrakcyjności inwestycyjnej danego podmiotu.

Transformacja cyfrowa może bezpośrednio wesprzeć realizację celów ESG, np. poprzez:

  • redukcję zużycia papieru dzięki cyfrowej dokumentacji;

  • optymalizację procesów, a w efekcie mniejsze zużycie energii;

  • zwiększenie transparentności działań biznesowych;

  • poprawę warunków pracy dzięki automatyzacji rutynowych zadań.

Jak świadomie przeprowadzić transformację cyfrową biznesu?

Przeprowadzenie transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa to długofalowy proces i poważne przedsięwzięcie. Dlatego przed przystąpieniem do działania potrzebne są:

  • rzetelna i dogłębna analiza potrzeb organizacji, np. identyfikacja procesów wymagających usprawnienia, „wąskich gardeł”, które są źródłem strat i opóźnień, a także wyzwań związanych z podnoszeniem konkurencyjności;

  • określenie jasnych i mierzalnych celów transformacji cyfrowej – mogą być związane np. z poprawą obsługi klienta czy automatyzacją określonych procesów;

  • dobór właściwych technologii, np. oprogramowania ERP, systemu elektronicznego obiegu dokumentów.

Po przejściu przez te etapy (co trwa często wiele miesięcy) można rozpocząć samo wdrożenie. Przy przeprowadzaniu transformacji potrzebna jest sprawna komunikacja z pracownikami – tak, aby proces przebiegł sprawnie i bez wywoływania chaosu.

Kluczowe obszary transformacji cyfrowej – nie tylko ERP

Transformacja cyfrowa to znacznie więcej niż wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów czy systemu ERP. Te rozwiązania są oczywiście niezwykle istotne, podobnie jak wprowadzenie chmury obliczeniowej czy systemu do zespołowej pracy nad projektami. To jednak nie wszystko. W korporacjach bardzo istotne są także sprawne zarządzanie należnościami oraz utrzymanie niezaburzonego cash flow. W tych obszarach również jest możliwa cyfrowa transformacja.

Wiele narzędzi, które temu służą, dostarcza także BIG InfoMonitor.

Zarządzanie należnościami w erze cyfrowej

Czasochłonna, fizyczna obsługa korespondencji z dłużnikami? Ten proces można zdigitalizować, aby uwolnić pełen potencjał pracowników, a przy okazji usprawnić windykację należności i wyeliminować błędy w komunikacji. Rozwiązania BIG InfoMonitor dla korporacji umożliwiają masową wysyłkę wezwań do zapłaty czy też informacji o umieszczeniu informacji w rejestrze dłużników. Można z nich skorzystać np. w ramach integracji API, co sprawia, że cały proces przekazywania danych jest automatyzowany.

Cyfrowa weryfikacja klientów i kontrahentów

Dzięki cyfryzacji procesów firmy mogą również ułatwić sobie automatyczną weryfikację wiarygodności potencjalnych klientów czy kontrahentów, aby uniknąć współpracy z nierzetelnymi partnerami. Jak? W BIG InfoMonitor można skorzystać np. z integracji danych o osobach prywatnych i prawnych z baz takich jak BIK, BIG, ZBP, PESEL, RDO czy KRZ w ramach API. Raporty mogą być pobierane automatycznie i np. trafiać do firmowego CRM, co pozwoli szybko wychwycić potencjalne źródła zagrożenia dla cash flow i zniwelować ryzyko.

Przyszłość transformacji cyfrowej

Rozwój technologii oraz zmiany prawne, takie jak możliwość wykorzystania adresów do e-doręczeń, otwierają nowe perspektywy w zakresie digitalizacji procesów biznesowych. BIG InfoMonitor aktywnie wspiera firmy w tym procesie, poszukując coraz to nowych rozwiązań, które łączą cyfrowy charakter z praktyczną funkcjonalnością. Warto zwrócić na nie uwagę, planując transformację cyfrową firmy.


Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z nami

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane

Przyjmuję do wiadomości, że wysyłając zgłoszenie zgadzam się na kontakt e-mailowy lub telefoniczny (na podany w formularzu do kontaktu adres e-mail lub numer mojego telefonu) w celu odpowiedzi na zgłoszenie, w tym na przekazanie informacji marketingowych

Zgoda jest wymagana
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez BIG InfoMonitor S.A. informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego, z użyciem automatycznych systemów wywołujących oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, i w tym celu wybieram następujące formy komunikacji:
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Wiem, że zgoda jest dobrowolna i mogę ją wycofać w każdej chwili, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które odbyło się przed wycofaniem.

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Ta strona korzysta z zabezpieczenia reCAPTCHA i Google Prywatność - Warunki.

Napisz do nas

Zadzwoń