Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Zrównoważony rozwój. Jak uczynić biznes bardziej ekologicznym i społecznie odpowiedzialnym?

Oceń artykuł:
4/5

2023-05-10

Spis treści

  1. Zrównoważony rozwój firmy, czyli dlaczego warto wdrożyć CSR?
  2. Jak wdrożyć CSR w swojej firmie?
  3. Firma odpowiedzialna społecznie – raportowanie ESG
  4. ESG – co to jest?

obliczu globalnych transformacji zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna coraz częściej stają się priorytetem polskich przedsiębiorstw. Czym są w praktyce, w jaki sposób budować ekologiczny biznes i dlaczego warto to robić? Podpowiadamy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, czyli w skrócie CSR) to ogół dobrowolnych działań mających na celu prowadzenie działalności ze szczególnym uwzględnieniem interesów społecznych, troski o środowisko zewnętrzne, etycznego podejścia do kwestii zatrudnienia i inwestowania w rozwój pracowników oraz współpracy z kontrahentami i podwykonawcami. Działania z zakresu CSR warto realizować, wykorzystując  koncepcję potrójnej linii wyników, czyli poszukiwania równowagi i harmonii pomiędzy ekonomicznymi (gospodarczymi), etycznymi (społecznymi) i ekologicznymi (środowiskowymi) aspektami prowadzenia biznesu.

Zrównoważony rozwój firmy, czyli dlaczego warto wdrożyć CSR?

Wdrożenie działań z zakresu odpowiedzialności społecznej przyniesie odczuwalne korzyści organizacji, społeczeństwu, pracownikom i planecie. Co możesz osiągnąć, tworząc społecznie odpowiedzialną firmę?


  1. Zbudowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy i zmniejszone koszty rekrutacji
    Pracodawca, który inwestuje w pracowników, traktuje ich z szacunkiem i wspiera w codziennych wyzwaniach, znacząco zyskuje nie tylko wśród aktualnych zatrudnionych, ale także wśród potencjalnych pracowników. Stosując działania z zakresu CSR, masz zatem szansę uniknąć dużej rotacji pracowników (a tym samym – zmniejszyć koszty kolejnych rekrutacji), zbudować ich lojalność i zaufanie oraz przyciągnąć do firmy najbardziej pożądanych na rynku ekspertów.
  2. Zwiększone zainteresowanie ze strony inwestorów
    Dla coraz większej liczby inwestorów (zwłaszcza zagranicznych) kluczowe znaczenie zyskują nie tylko wyniki finansowe i strategia rozwoju firmy w przyszłości, ale także sposób zarządzania ryzykiem związanym z CSR, podejście do odpowiedzialności w relacjach z otoczeniem i etyka w codziennych działaniach. Zrównoważony rozwój firmy zapewni ponadto przewagę konkurencyjną oraz pomoże w zbudowaniu stabilnej pozycji na rynku.
  3.  Wzrost zaufania ze strony konsumentów
    Dziś wybory konsumenckie determinuje nie tylko cena i jakość produktu, ale także wizerunek przedsiębiorstwa. Tworząc odpowiedzialny społecznie biznes, masz szansę zbudować długofalowe, oparte na zaufaniu i lojalności relacje z konsumentami. A te przełożą się na wzmocnienie wizerunku i korzyści ekonomiczne.
  4. Korzyści ekonomiczne
    Dzięki działaniom z zakresu CSR wykorzystasz potencjał ludzki jeszcze efektywniej. A to zapewni firmie wyższą płynność bieżącą i lepszą rentowność.


Jak wdrożyć CSR w swojej firmie?

Oto kilka przykładów działań, które sprawią, że twój biznes stanie się bardziej ekologiczny i odpowiedzialny społecznie.

  1. Inwestowanie w kompetencje i rozwój pracowników
    W odpowiedzialnej społecznie firmie pracownik nie jest tylko „jednym z wielu”, a ważną w całej strukturze indywidualnością — jednostką. Skutecznym sposobem na zrównoważony rozwój firmy może być inwestowanie w kompetencje i rozwój pracowników poprzez wdrożenie odpowiednich systemów motywacyjnych, programów wyrównywania szans (np. dla osób dojrzałych czy tych, które zmagają się z niepełnosprawnością) lub branżowych szkoleń. Wśród absolutnych priorytetów znajdują się też terminowa wypłata wynagrodzenia, szacunek oraz codzienne wsparcie.
  2. Działania proekologiczne
    Troska o planetę powinna być jedną z najwyższych wartości firm, które chcą określać się mianem społecznie odpowiedzialnych. Razem ze współpracownikami stwórz politykę środowiskową firmy uwzględniającą procedury dotyczące segregacji odpadów i zarządzania surowcami. Jeśli to możliwe, zadbaj o zastąpienie aktualnych procesów technologicznych bardziej ekologicznymi. Jeśli sprzedajesz produkty, świetnym rozwiązaniem będzie zastąpienie mało przychylnych środowisku opakowań (np. foliowych) opakowaniami eko.
  3. Działania z zakresu cause related marketingu, czyli marketingu zaangażowanego społecznie
    Cause related marketing, czyli marketing społecznie zaangażowany to ogół działań partnerskich pomiędzy firmami i organizacjami non-profit, których celem jest promowanie produktu, idei czy wizerunku celem osiągnięcia obustronnych korzyści. Jego głównym celem nie jest jednak – tak jak w przypadku tradycyjnego marketingu – osiągnięcie konkretnych celów biznesowych, ale także celów społecznych. Cause related marketing pozwala więc poruszać „gorące” społecznie tematy, jednocześnie wyróżniając firmę wśród konkurencji, budując jej wizerunek i… zapadając w pamięć aktualnych i przyszłych klientów. Tworząc strategię marketingową, skup się nie tylko na biznesowych celach swojej firmy, ale także na aktualnych potrzebach społecznych na Twoim terenie. To właśnie one pomogą znaleźć najlepszy kierunek działań.
  4. Działania na rzecz lokalnej społeczności
    Kolejnym krokiem do stworzenia odpowiedzialnej społecznie firmy bywa wdrożenie działań na rzecz lokalnej społeczności. W zależności od branży, w której działasz, i aktualnych potrzeb społeczności, może być to prowadzenie szkoleń dla osób bezrobotnych lub zagrożonych bezrobociem, wsparcie organizacji prozwierzęcych, domu dziecka czy domu samotnej matki.


Firma odpowiedzialna społecznie – raportowanie ESG

Od 2018 roku na skutek wdrożenia w Polsce unijnej dyrektywy 2014/95/UE dotyczącej ujawniania informacji niefinansowych, 300 polskich spółek stanęło przed obowiązkiem składania nie tylko sprawozdań ze swojej działalności, ale także składania oświadczeń na temat informacji niefinansowych. W listopadzie 2022 roku Parlament Europejski przyjął dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Skutkiem takiego kroku stało się powiększenie zakresu i liczby podmiotów objętych obowiązkiem raportowania ESG.

ESG – co to jest?

ESG to skrót od anglojęzycznych określeń środowisko (environment — E), społeczna odpowiedzialność (social responsibility – S) i ład korporacyjny (corporate governance – G). Od 2025 roku obowiązek składania raportów ESG (za cały 2024 rok) będą miały spółki giełdowe zatrudniające więcej niż 500 pracowników. W 2026 roku obowiązkiem raportowania za 2025 rok będą objęte wszystkie duże przedsiębiorstwa, a w 2027 roku (raportowanie za 2026 r.) – małe i średnie spółki, notowane na giełdzie. Można przypuszczać, że z upływem czasu obowiązek składania raportów ESG dotknie wszystkie firmy, bez względu na ich wielkość, formę prawną, liczbę zatrudnionych pracowników czy branżę, w której działają. 

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Oferta specjalna!

Rabat20% na 20-lecie BIG InfoMonitor*

GRATIS Certyfikat Wiarygodności

* Oferta rabatowa skierowana jest do nowych klientów

Sprawdź szczegóły