Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

* - pola wymagane

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Straty w biznesie - jak ich uniknąć?

Ryzyko poniesienia strat jest naturalnym zjawiskiem towarzyszącym każdej działalności biznesowej. Aby ich uniknąć, przedsiębiorcy muszą na bieżąco monitorować działania w firmie, przewidywać ich skutki, a także zawczasu zapobiegać potencjalnym zagrożeniom. Lista tych ostatnich jest niestety dość długa, dlatego warto podjąć kilka działań, które zabezpieczą prowadzony biznes.

Różne przyczyny strat

Straty w biznesie, przekładające się na pogorszenie sytuacji finansowej firmy, nie zawsze dają się przewidzieć, nawet po wnikliwej analizie planowanych działań. Niektóre z nich powstają jednak na skutek naszych własnych błędów i zaniedbań. Warto więc uświadomić sobie, co może przyczynić się (pośrednio lub bezpośrednio) do powstania strat w firmie. A mogą to być:

  • nieodpowiednia postawa i  złe zarządzanie
  • nierozsądnie zaciągane kredyty
  • brak weryfikowania wiarygodności kontrahentów, mogące doprowadzić do zatorów płatniczych i kłopotów z płynnością
  • oferta niedopasowana do potrzeb rynku,
  • błędy strategiczne.

Sprawdzaj kontrahentów

Przystępując do współpracy z nową firmą, upewnij się co do jej wiarygodności finansowej. Nieuczciwy kontrahent może bowiem wyłudzić towar i narazić cię na straty finansowe. Dlatego też, aby nie narazić się na kłopoty, poznaj opinie na jego temat (w Internecie) oraz zweryfikuj wiarygodność podanych przez niego informacji. Jak możesz to zrobić? sprawdź firmę w KRS lub CEIDG - dowiesz się, czy została zarejestrowana i czy nie jest w stanie upadłości, w tych samych rejestrach sprawdź, kto jest upoważniony do reprezentowania firmy (jedna czy kilka osób) - osoba z którą podpisujesz umowę, musi być do tego upoważniona, abyś mógł (w razie problemów) odzyskać należności, na Portalu Podatkowym dowiedz się, czy firma jest płatnikiem VAT - wiedza ta jest niezbędna przy transakcjach oraz przy odliczaniu podatku z faktury zakupowej, poproś kontrahenta o zaświadczenia o niezaleganiu z płatnościami w US i ZUS - dzięki temu dowiesz się, czy firma regularnie opłaca należne składki.

Sprawdź kontrahenta w Biurze Informacji Gospodarczej, czy nie figuruje w nim jako dłużnik.

Pilnuj finansowej płynności

Wstępna weryfikacja kontrahentów to pierwszy etap. Drugim jest kontrolowanie bieżącej współpracy oraz zachowanie dyscypliny w egzekwowaniu terminowych płatności. Nie warto tolerować opóźnień w zapłacie faktur przez kontrahentów. Za to zdecydowanie zalecane jest wdrożenie pieczęci ostrzegawczych na fakturach wystawianych przez twoją firmę. Mając umowę z Biurem Informacji Gospodarczej InfoMonitor otrzymasz prawo do używania pieczęci ostrzegawczych wzywających do terminowej zapłaty i ostrzegających, że brak płatności może skutkować wpisaniem dłużnika do Rejestru Dłużników prowadzonego przez ten BIG.  

Warto więc, abyś na bieżąco kontrolował wpływy na firmowe konto, a jeśli zachodzi taka potrzeba przypominał swoim partnerom o terminach zapłaty. Dzięki temu ograniczysz ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych. Warto też, aby w zawieranych umowach sprzedaży towaru pojawił się zapis, który gwarantuje, że pozostajesz właścicielem towaru, aż do otrzymania za niego pełnej zapłaty.

Rozsądnie planuj działania

Straty w biznesie, których przyczyną jest np. niewypłacalny kontrahent, mogą pociągnąć za sobą szereg niekorzystnych zdarzeń - nawet bankructwo firmy. Dotyczy to zwłaszcza tych przedsiębiorców, którzy nie przewidzieli takiej sytuacji, nie zabezpieczyli odpowiednich środków i przystąpili do współpracy bez wcześniejszego sprawdzenia kontrahenta.

W trudnej sytuacji będą też te firmy, które zaciągnęły kredyty na rozwój swojej działalności, ale przed jej rozpoczęciem nie rozpoznały wystarczająco dobrze rynku i siły konkurencji. W sytuacji braku płatności od kilku dużych kontrahentów te firmy mogą mieć problemy z regulowaniem własnych zobowiązań.

Dobrze zarządzaj zasobami

Aby twój biznes nie przynosił strat, musisz umiejętnie zarządzać zasobami - zarówno rzeczowymi, jak i kapitałem ludzkim. Pomysły twoich pracowników mogą być sposobem na usprawnienie oraz zwiększenie wydajności niektórych procesów i zadań w firmie. Ich niewykorzystanie jest stratą, która może zaprzepaścić możliwość wypracowania większych zysków.

Do strat finansowych może też przyczynić się złe zarządzanie materiałami produkcyjnymi i mediami (woda, ogrzewanie, prąd). Szkodliwa dla biznesu jest również nadprodukcja, która pochłania określony budżet i materiały, a do czasu sprzedania towaru (o ile to w ogóle nastąpi) nie ma z niej żadnych pożytków. Pamiętaj więc, aby doskonalić proces szacowania popytu.

Zadbaj o swój wizerunek

Tym, co istotnie wpływa na twój biznes, jest wizerunek firmy. Rzetelność i uczciwość dość szybko znajdą odzwierciedlenie w pozytywnych rekomendacjach dla twojej działalności, a te z kolei, mogą zachęcić nowych kontrahentów do podjęcia z tobą współpracy. Niezadbanie o tą strefę swojej działalności jest stratą - nie przyciągniesz bowiem nowych klientów, robiąc tym samym przysługę konkurencji. Dobrą wizytówką wiarygodności jest też Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo, który jest poświadczeniem braku negatywnych informacji w trzech bazach danych: Biurze Informacji Gospodarczej InfoMonitor, Biurze Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich.

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

* - pola wymagane

Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30