Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Jak sprawdzić kontrahenta? Sprawdź czy firma jest wiarygodna finansowo

Oceń artykuł:
5/5

2023-07-28

Warunkiem współpracy opartej na zaufaniu pomiędzy firmami jest uczciwość i kompetencje partnerów. O ile kompetencje stosunkowo łatwo jest zweryfikować, np. zapoznając się profilem i referencjami danej firmy, to solidność płatniczą już niekoniecznie. Poprawnie przeprowadzona weryfikacja kontrahenta pozwala ograniczyć ryzyko nieudanych transakcji i finansowych strat. Jak więc jej dokonać?    

Analiza podstawowych kwestii

Perspektywa rozpoczęcia dochodowej współpracy z nową dla nas firmą niewątpliwie jest powodem do radości. Pozytywne emocje nie powinny jednak przyćmić czujności przedsiębiorców, którzy przygotowują się do podpisania umowy biznesowej. Przed jej finalizacją warto więc pomyśleć o wiarygodności kontrahenta i ocenić ją na podstawie kilku wytycznych. Dlatego też zastanów się:

Znalezienie odpowiedzi na powyższe pytania pozwala podjąć bezpieczną decyzję dotyczącą losów dalszej współpracy, uniknąć finansowych strat, a nawet konsekwencji prawnych.

Internetowe źródła informacji

Powszechnym źródłem zdobywania informacji jest internet. Po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy firmy możesz dowiedzieć się, jaką renomą cieszy się twój potencjalny partner biznesowy oraz co o nim sądzą jego inni partnerzy, klienci i pracownicy. Jednakże, do znalezionych informacji podchodź z rezerwą, zwłaszcza jeśli opiniodawcy pozostają anonimowi, czyli nie podpisują się imieniem i nazwiskiem.

Dobrym centrum informacji są fora dyskusyjne i serwisy społecznościowe. Warto je prześledzić i sprawdzić, czy firma ustosunkowuje się do komentarzy na swój temat. W Internecie znajdziesz też informacje o tym, z kim firma współpracuje (możesz skontaktować się z partnerami kontrahenta i poprosić ich o opinię) i od jak dawna jest na rynku (im dłużej, tym lepiej, bowiem wówczas mamy pewność, że firma jest stabilna).

Informacje z rejestrów publicznych

Prostym sposobem na sprawdzenie czy firma istnieje - czyli czy dopełniła obowiązku rejestracyjnego - jest skorzystanie z ministerialnych stron internetowych: KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) z informacjami o przedsiębiorcach, fundacjach i stowarzyszeniach oraz CEIDG (Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej) o osobach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

Dane zawarte w rejestrach są jawne i darmowe. Dzięki nim dowiesz się, czy twój kontrahent nie ma zawieszonej działalności gospodarczej, nie wyrejestrował jej i czy względem niego jest prowadzone postępowanie upadłościowe. Sprawdzisz także, czym dokładnie zajmuje się firma oraz kto jest jej właścicielem. Dzięki temu potwierdzisz wiarygodność przedstawionych przez kontrahenta informacji.

Wnioski do US i ZUS

Planując współpracę, powinieneś zainteresować się, czy twój przyszły kontrahent jest wolny od zaległości podatkowych. W tym celu poproś go o przedstawienie stosownego zaświadczenia z Urzędu Skarbowego. Ewentualnie, mając jego pisemną zgodę, czynność tą możesz wykonać samodzielnie. Bez zgody kontrahenta możesz sprawdzić jedynie czy jest on płatnikiem podatku VAT.

Prawo otrzymania stosownego zaświadczenia przysługuje wszystkim przedsiębiorcom i jest odpłatne. Oczywiście, aby potwierdzić regulowanie bieżących opłat przez kontrahenta, powinieneś też dowiedzieć się, czy nie zalega on w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne. Pamiętaj, że regularne i terminowe opłacanie wszystkich należności, przemawia na jego korzyść.

Wywiadownia gospodarcza

Wszyscy przedsiębiorcy, którzy nie mają czasu samodzielnie zdobywać informacji na temat wiarygodności potencjalnego partnera biznesowego, mogą skorzystać z odpłatnych usług wywiadowni gospodarczych. Przygotowują one pełne raporty handlowe, które są niezbędne do przeprowadzenia skrupulatnej oceny twoich przyszłych kontrahentów. Jakie informacje zawierają?

Są to dane adresowe firmy, jej historia, klienci i dostawcy, skład kierownictwa i wartość kapitału. Raport zawiera też sprawozdania i analizy wyników finansowych oraz informacje o ocenie zdolności kredytowej kontrahenta. Dostępne są także informacje o jego zadłużeniu i terminowości w regulowaniu zobowiązań. Na podstawie tych danych, sam ocenisz wiarygodność przyszłego partnera.

Dodatkowe możliwości

Sprawdzając, czy interesująca cię firma jest wiarygodna, możesz skorzystać i z innych rozwiązań. Prostym sposobem jest wykonanie telefonu do siedziby firmy - potwierdzisz jej istnienie, a przy okazji ocenisz jakość rozmowy i podejście do klienta. Warto też, abyś zainteresował się, czy twój przyszły kontrahent posiada referencje wystawione przez inne podmioty.

Korzystając z KRS sprawdź także, kto jest uprawniony do reprezentowania spółki. To ważne, jeśli chcesz podpisać umowę handlową. Na koniec możesz też skorzystać z Biur Informacji Gospodarczej, które udzielą ci informacji na temat zaległych płatności. Dzięki tym informacjom, powinieneś dość łatwo ocenić, czy jest on godny zaufania.

Biuro Informacji Gospodarczej

Ostrożny przedsiębiorca sprawdzi kontrahenta w biurze informacji gospodarczej. Jednym z wiodących biur jest BIG InfoMonitor. Wystarczy wpisać NIP w systemie dla klientów biznesowych i pobrać Raport o firmie. Dowiemy się z niego, czy dany kontrahent ma jakieś długi wpisane przez innych kontrahentów czy partnerów biznesowych. Aby sprawdzić przedsiębiorcę w BIG InfoMonitor, nie potrzebujemy jego zgody. Raport w wersji rozszerzonej wymaga upoważnienia, ale warto o nie poprosić kontrahenta, bo oprócz informacji o długach z rejestru BIG w raporcie zobaczymy także dane bankowe z Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich.

Dodatkowo tylko w raporcie rozszerzonym otrzymamy Wskaźnik ryzyka MŚP – prosty wskaźnik stworzony przez ekspertów, który oparty jest na informacjach z BIG InfoMonitor i BIK.

Narzędzie pomaga szybko ocenić wiarygodność płatniczą mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, a także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Prezentowany w jednym z 4 kolorów pomaga szybko zorientować się, czy wobec danego przedsiębiorcy warto zachować ostrożność ze względu na posiadane przez niego długi.

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Ta strona korzysta z zabezpieczenia reCAPTCHA i Google Prywatność - Warunki.

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Oferta specjalna!

Rabat20% na 20-lecie BIG InfoMonitor*

GRATIS Certyfikat Wiarygodności

* Oferta rabatowa skierowana jest do nowych klientów

Sprawdź szczegóły