2021-12-31
Zamówienia publiczne to jeden z najważniejszych segmentów polskiej gospodarki. W artykule sprawdzimy, jak przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego mogą jeszcze skuteczniej weryfikować wiarygodność finansową dostawców.
Jednostki samorządu terytorialnego często występują w obrocie gospodarczym jako nabywcy usług i towarów. Organizując zamówienia publiczne, zawierają umowy z innymi podmiotami odpowiedzialnymi za wykonanie konkretnych prac – robót budowlanych, budowę dróg czy realizację dostaw. Zdaniem rządzących generują one około 10 proc. polskiego PKB z potencjałem wzrostu w najbliższych latach. Są więc jednym z najważniejszych segmentów polskiej gospodarki. Wykonawcą zamówienia publicznego może być nie tylko osoba fizyczna, ale także prawna bądź jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasady i tryb udzielania zamówień publicznych reguluje Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Jednym z obowiązków, jakie nakłada się na jednostkę samorządu terytorialnego organizującą zamówienie publiczne, jest weryfikacja zdolności wykonawcy do należytego wykonania udzielanego zamówienia. Taki proces powinien obejmować nie tylko badanie warunków minimalnych, wiedzy i doświadczenia samego podmiotu, ale także zamówienia wykonawcy realizowane w przeszłości, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia oraz wiarygodność ekonomiczno-finansową podmiotu.
Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że w 2020 roku odnotowano 3 mln zapytań o kondycję finansową przedsiębiorców - o 0,5 mln więcej niż w roku 2019.
Sprawdzanie potencjalnych kontrahentów jest ogromnym wsparciem i cennym źródłem informacji dla samorządów i gmin. Dzięki pozyskanym z BIG-u informacjom przedstawiciele samorządów terytorialnych dowiedzą się, czy przedsiębiorstwa mają długi względem usługodawców, banków lub kontrahentów, czy terminowo spłacają swoje zobowiązania. Taka wiedza pomoże podejmować trafne decyzje i uniknąć długofalowych (i wyjątkowo nieprzyjemnych) konsekwencji złych wyborów.
Jeśli reprezentujesz jednostkę samorządu i chcesz sprawdzać potencjalnych kontrahentów, najlepiej poproś o kontakt z BIG zostawiając kontakt w formularzu, Doradca oddzwoni i dobierze pakiet usług dopasowany do potrzeb Twojego samorządu.
Za pośrednictwem BIG InfoMonitor możesz również pobierać Raporty o firmie rozszerzone - uzupełnione danymi z Biura Informacji Kredytowej (BIK) oraz Związku Banków Polskich. Aby to zrobić, potrzebne jest jednak pisemne upoważnienie podmiotu sprawdzanego. Wykupując abonament BIG, twoja gmina zyska dostęp do nowoczesnych narzędzi, które pomogą skutecznie zarządzać ryzykiem w sektorze zamówień publicznych. Oprócz możliwości pobierania raportów o firmie twoja gmina będzie mogła również:
W ramach abonamentu twój samorząd może liczyć także na wsparcie dedykowanego doradcy oraz szkolenia, które pomogą Ci maksymalnie wykorzystać potencjał narzędzi BIG.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...
Napisz do nas msp@big.pl
Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:00 - 16:00
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...