2025-04-15
Jednym z kluczowych narzędzi windykacji miękkiej jest wpisywanie osób zadłużonych do Rejestru Dłużników prowadzonego przez Biuro Informacji Gospodarczej (BIG). Ta strategia, często stosowana przez firmy windykacyjne, jest efektywnym sposobem na zmotywowanie dłużników do uregulowania zobowiązań. Jednak stosowanie jej przy obsłudze masowego klienta niesie za sobą wiele wyzwań. Dlatego warto zapoznać się z rozwiązaniami, które pozwalają zoptymalizować koszty i czas zgłaszania dłużników do BIG.
Celem firm windykacyjnych jest zmotywowanie osób zadłużonych do wzięcia odpowiedzialności za swoje zobowiązania – tak, aby z własnej woli rozpoczęli współpracę, a co za tym idzie uregulowali długi. Samo wysyłanie wezwań do zapłaty nie wystarcza – te dokumenty często są ignorowane przez osoby zadłużone, ponieważ nie niosą za sobą jeszcze „namacalnych” konsekwencji.
Inaczej jest w sytuacji, gdy klient jest zgłaszany do Rejestru Dłużników, czyli firma windykacyjna umieszcza negatywny wpis na jego temat w bazie BIG. Takie działanie jest odczuwalne dla osoby zadłużonej. Dzieje się tak, ponieważ Rejestr Dłużników prowadzony przez BIG InfoMonitor jest bazą, z której podczas weryfikacji konsumenta korzystają zarówno instytucje finansowe, jak i podmioty z sektora usług masowych, np. operatorzy telefonii komórkowej i usług mobilnych, a także dostawcy prądu, gazu etc.
W efekcie konsument, który widnieje w Rejestrze Dłużników, może mieć problemy z zawarciem umów na potrzebne mu usługi. Może spotka
się np. z odmową przy próbie otrzymania abonamentu telefonicznego, zakupu sprzętu RTV/AGD czy zaciągnięcia kredytu w banku. Takie utrudnienia mogą go zmotywować do rozpoczęcia współpracy z firmą windykacyjną i podjęcia negocjacji w sprawie spłaty zaległości. To powód, dla którego podmioty z sektora zarządzania wierzytelności chętnie korzystają z tego narzędzia.
Aby wpisać osobę zadłużoną do Rejestru Dłużników, muszą zostać spełnione określone wymogi prawne. W odniesieniu do konsumentów, gdy podstawą do umieszczenia wpisu jest np. wystawiona faktura:
wartość zadłużenia musi wynosić minimum 200 zł;
termin wymagalności płatności musiał upłynąć minimum 30 dni przed zamieszczeniem wpisu;
dłużnik musi zostać poinformowany o zamiarze zgłoszenia negatywnej informacji do BIG z miesięcznym wyprzedzeniem.
Warto przypomnieć, że powyższe zasady i ograniczenia nie obowiązują wówczas, gdy wierzyciel dysponuje tytułem wykonawczym i to on jest podstawą do prowadzenia działań windykacyjnych.
Spełnienie powyższych zasad nie stwarza problemów, jednak firmy windykacyjne, obsługujące tysiące klientów, mierzą się z koniecznością przetworzenia dużej liczby danych oraz masowej wysyłki zgłoszeń. W efekcie poszukują narzędzi, które pozwoliłyby zautomatyzować te procesy – tak, aby uprościć i przyspieszyć komunikację – tak z klientami, jak i z Rejestrem Dłużników.
Standardowe, „ręczne” wysyłanie powiadomień o zamiarze umieszczenia wpisu w BIG oraz samych wpisów do Rejestru Dłużników, byłoby w takiej sytuacji nieefektywne – pochłaniając nieuzasadnioną ilość zasobów czasowych oraz finansowych. Istnieją jednak rozwiązania, dzięki którym można zoptymalizować koszty i czas obsługi osób zadłużonych – przy zachowaniu pełnej zgodności z przepisami prawa. Są dostępne w ramach współpracy z BIG InfoMonitor.
BIG InfoMonitor dysponuje rozwiązaniami stworzonymi ściśle z myślą o potrzebach i wyzwaniach dużych podmiotów posiadających rozbudowane działy windykacji oraz dla firm windykacyjnych. Pozwalają one na automatyzację procesów związanych ze zgłaszaniem konsumentów do Rejestru Dłużników.
Wszystkie narzędzia można zintegrować przez API z oprogramowaniem firmowym – np. z systemem CRM czy ERP – tak, aby zachować spójność i integralność danych oraz uniknąć ich niepotrzebnego, ponownego wprowadzania.
Pierwszy krok do dokonania wpisu do Rejestru Dłużników to powiadomienie o tym zamiarze konsumenta. Aby spełnić wymogi ustawowe, taka informacja musi dotrzeć do dłużnika (jeśli wpis ma być zgłoszony np. na podstawie faktury) na co najmniej 30 dni przed dokonaniem wpisu.
Współpraca z BIG InfoMonitor pozwala zautomatyzować proces wysyłki wezwań do zapłaty. Każde z nich – sporządzone zgodnie z przepisami prawa – będzie zawierało stosowne klauzule informujące o zamiarze umieszczenia wpisu w Rejestrze Dłużników oraz o możliwych negatywnych konsekwencjach dla dłużnika. Masowe wysyłanie wezwań to sposób na zaoszczędzenie czasu oraz energii zespołu.
Kolejnym elementem windykacji miękkiej będzie automatyczne dodawanie wpisów do Rejestru Dłużników i automatyczne ich ujawnianie po upływie ustawowego okresu czyli dokładnie po upływie wymaganego ustawowo czasu. Dzięki temu nierzetelny klient szybko trafi na „czarną listę” i przekona się o konsekwencjach, które wynikają z unikania regulowania zobowiązań.
Firmy windykacyjne i inne zainteresowane usługami BIG InfoMonitor w tym zakresie, mogą skontaktować się z naszymi doradcami – szczegóły i zakres współpracy z dużymi podmiotami są zawsze ustalane indywidualnie i dostosowane do specyfiki potrzeb biznesowych.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Napisz do nas KORPORACJE
Zadzwoń (22) 486 56 56 pn-pt: 8:00 - 16:00