Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Brak zapłaty za fakturę — co robić?

Oceń artykuł:
5/5

2022-07-25

Mimo upływu terminu płatności kontrahent nie opłacił faktury? Nie bądź bierny. Im szybciej zaczniesz działać, tym większe szanse na to, że odzyskasz swoje pieniądze. Co w praktyce możesz zrobić, gdy klient nie płaci za wykonaną usługę?

Jak wskazują dane udostępnione przez BIG InfoMonitor, w kwietniu 2022 r. jedna trzecia mikro, małych i średnich firm miała w I kw. br. kontrahentów, którzy nie płacili przez co najmniej 60 dni od wyznaczonego terminu. W porównaniu do danych z kwietnia ubiegłego roku zdecydowanie poprawiło się w płatnościach na rzecz transportu i przemysłu, pogorszyło się natomiast w handlu. Niestety, wielu przedsiębiorców obawia się, że problemy rozliczeń B2B mogą narastać na skutek wojny w Ukrainie. Zwłaszcza że jeszcze przed jej wybuchem ponad połowa badanych przez BIG właścicieli firm przyznała, że gdy trzeba wybierać, co zapłacić, na końcu najczęściej pada na faktury za zrealizowane zamówienia. Co zrobić, kiedy klient nie płaci faktury?

Klient nie płaci faktury? Szybka reakcja - większe szanse na sukces

Co zrobić, gdy klient nie płaci za fakturę? Jeśli klient spóźnia się z opłatą faktury choć jeden dzień, zacznij działać. Im szybciej zareagujesz, tym większa szansa na to, że odzyskasz swoje pieniądze. Brak reakcji będzie dla nieterminowego płatnika niepisanym przyzwoleniem na kolejne opóźnienia. Da mu także jasny sygnał, że do kwestii firmowych finansów nie podchodzisz odpowiedzialnie. To jednak nie wszystko. Jeśli należność nie trafi na Twoje konto bankowe w terminie, może spowodować także przejściowe kłopoty z płynnością finansową. Brak zapłaty nie zwalnia Cię bowiem z obowiązku uregulowania płatności względem personelu, ZUS-u, organów podatkowych (podatek dochodowy, podatek VAT), czy własnych dostawców. Jeśli przejściowe kłopoty finansowe potrwają dłużej, mogą przerodzić się w upadłość, bankructwo i potężne długi

Klient nie płaci faktury - co robić krok po kroku?

Co zrobić gdy klient nie płaci za usługę lub towar?

  • Nie trać czasu - jak najszybciej skontaktuj się z klientem

Już jeden dzień po figurującym na fakturze terminie płatności zadzwoń do niego. Upewnij się, że dostał fakturę i ma świadomość przekroczenia terminu płatności. Czasem zdarza się, że wykonanie przelewu zwyczajnie umknęło klientowi, osoba odpowiedzialna za autoryzację jest na urlopie lub przypadkowo skasowała e-maila z dokumentem. Podczas rozmowy koniecznie ustal konkretny termin, kiedy pieniądze znajdą się na Twoim koncie. Pod żadnym pozorem nie akceptuj ogólnych obietnic w stylu „zapłacę w przyszłym tygodniu” czy „zapłacę, jak tylko będę miał”.

  • Wyślij wezwanie do zapłaty z informacją o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG.

Jeśli mimo umowy klient wciąż nie zapłacił, nie wykonuj kolejnego telefonu i nie dawaj następnej szansy. Taka gra znacząco wydłuży proces egzekwowania należności i przyniesie dodatkową porcję stresu i frustracji. Zamiast tego wciel w życie bardziej radykalne środki. Pierwszym powinno być wysłanie dłużnikowi wezwania do zapłaty, najlepiej z informacją o planowanym wpisie do rejestru dłużników BIG. Jak pokazują doświadczenia przedsiębiorców, wizja figurowania na czarnej liście dla wielu osób jest wystarczającą motywacją, aby uregulować płatność. Nic dziwnego. Konsekwencje takiego wpisu mogą skutecznie utrudnić codzienność, zarówno gdy dłużnikiem jest przedsiębiorca jak i konsument. Mogą przekreślić szanse na otrzymanie kredytu bankowego, leasingu, uniemożliwić zawarcie umowy z operatorem telefonii komórkowej, czy utrudnić przedsiębiorcy nawiązanie intratnej współpracy biznesowej. Jeśli nie chcesz lub nie możesz wysłać dokumentu samodzielnie, poproś o pomoc BIG. Wezwanie z logotypem i wszystkimi niezbędnymi klauzulami zamówisz w systemie Biznes.BIG.pl, a nasz pracownik wyśle je na wskazany adres dłużnika w Twoim imieniu.

  • Wpisz dane dłużnika do rejestru dłużników BIG InfoMonitor

Jeśli wysłanie wezwania do zapłaty nie przyniosło efektu, wpisz dane dłużnika do rejestru dłużników BIG InfoMonitor. Zrobisz to wygodnie w systemie Biznes.BIG.pl. Aby założyć konto i korzystać z wielu usług, które pomogą Ci nie tylko w skutecznej windykacji, ale również w działaniach prewencyjnych, zmniejszających ryzyko nawiązania współpracy z nierzetelnym płatniczo podmiotem, odwiedź stronę www.big.pl, zostaw swoje dane kontaktowe w którymkolwiek formularzu w sekcji dla firm i poczekaj na kontakt doradcy. Pamiętaj, że aby dokonanie wpisu było możliwe, kwota długu powinna wynosić co najmniej 500 zł (w przypadku przedsiębiorców) lub 200 zł (w przypadku osób fizycznych), a wezwanie do zapłaty z ostrzeżeniem o zamiarze wpisu do BIG należy wysłać co najmniej 30 dni przed planowanym wpisem. Wszystkie warunki wpisania dłużnika do rejestru dłużników BIG określa Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, czyli tzw. Ustawa o BIG.

  • Skieruj sprawę na drogę postępowania sądowo-egzekucyjnego

Jeśli mimo wpisania danych dłużnika do rejestru BIG InfoMonitor pieniądze nie znalazły się na Twoim koncie, kolejnym krokiem powinno być przekazanie sprawy do sądu. Jeśli sąd wyda wyrok lub nakaz zapłaty w postępowaniu, a następnie opatrzy go klauzulą wykonalności, będziesz mógł odzyskać pieniądze przy pomocy komornika. Aby wyegzekwować spłatę należności, komornik rozpocznie postępowanie egzekucyjne. W ramach swoich działań będzie mógł zająć wynagrodzenie dłużnika, zgromadzone na rachunkach bankowych środki oraz należące do niego ruchomości i nieruchomości.

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Oferta specjalna!

Rabat20% na 20-lecie BIG InfoMonitor*

GRATIS Certyfikat Wiarygodności

* Oferta rabatowa skierowana jest do nowych klientów

Sprawdź szczegóły