2025-02-17
Gdy liczbę klientów w portfolio liczy się w dziesiątkach, a nawet setkach tysięcy, potwierdzanie tożsamości zamawiających usługi staje się priorytetem w zarządzaniu ryzykiem finansowym. Poznaj rozwiązania dla firm z branży telekomunikacyjnej lub ubezpieczeniowej, które chcą weryfikować potencjalnych klientów pod kątem tożsamości oraz wiarygodności.
Firmy telekomunikacyjne oraz ubezpieczeniowe coraz częściej zawierają umowy z klientami na odległość. W efekcie potrzebują nowoczesnych narzędzi, które umożliwią im sprawdzanie tożsamości online. Oto, z czego mogą skorzystać.
Klient, który zawiera umowę na odległość, musi zostać gruntownie zweryfikowany. Pomoże to uniknąć problemów z wyłudzeniem usług przez osoby posługujące się skradzioną tożsamością, a także z późniejszymi opóźnieniami w płatnościach. Dlatego w wielu dużych korporacjach jest wdrażana procedura KYC (Know Your Client — Poznaj Swojego Klienta). Obejmuje ona 4 etapy. Są to:
wstępna identyfikacja klienta — następuje np. poprzez wypełnienie przez niego formularza online, w którym podaje imię i nazwisko, datę urodzenia oraz adres, czyli swoje podstawowe dane osobowe; może też zostać poproszony o numer dokumentu tożsamości oraz informacje kontaktowe; w przypadku firm wymagane są także adres siedziby, lista beneficjentów rzeczywistych czy też numery NIP/REGON;
weryfikacja i potwierdzenie tożsamości klienta — chociaż można ją przeprowadzić ręcznie, duże podmioty zazwyczaj korzystają ze zautomatyzowanych rozwiązań, które przyspieszają ten proces. Chodzi nie tylko o walidację numeru PESEL, ale też o zgodność danych przekazanych przez klienta z rejestrami państwowymi, np. Rejestrem Dowodów Osobistych;
ocena ryzyka — określenie, czy zawarcie umowy z klientem jest bezpieczne i nie generuje ryzyka dla przedsiębiorstwa. Na tym etapie może np. nastąpić weryfikacja, czy dane do zawarcia umowy zdalnej nie należą do osoby nieżyjącej.
monitorowanie ryzyka — przy dłuższej współpracy, zwłaszcza ze strategicznymi partnerami B2B (którzy np. wykupują polisy grupowe czy telefony służbowe z usługami telekomunikacyjnymi dla tysięcy pracowników), konieczna staje się regularna weryfikacja ich zdolności finansowych i szybka reakcja, gdy pojawią się problemy.
Drugim spośród czterech opisanych powyżej kroków procedury KYC jest weryfikacja klienta. Jak może on potwierdzić swoją tożsamość na odległość? Istnieją różne rozwiązania. Wśród często spotykanych wyróżnia się:
weryfikację poprawności danych w Systemach Rejestrów Publicznych – tak, aby upewnić się, że są one autentyczne i należą do osoby, która się nimi posługuje; chodzi np. o dane z baz PESEL, RDO czy PESEL adresy;
weryfikację poprzez dane bankowe (AIS) — jest stosowana przez firmy z branży finansowej; polega na tym, że klient loguje się do swojej bankowości elektronicznej i wyraża zgodę na przekazanie danych licencjonowanej instytucji płatniczej;
wideoweryfikację — klient w trakcie krótkiego połączenia (najczęściej realizowanego automatycznie) pokazuje do kamery swoją twarz, a także obie strony dowodu osobistego; następuje przetwarzanie danych: porównanie zdjęcia z wizerunkiem potencjalnego klienta; tak dochodzi do potwierdzenia tożsamości;
fotoweryfikację — to proces podobny do weryfikacji wideo, ale w tym przypadku klient wykonuje selfie oraz zdjęcie dowodu i przesyła je po zalogowaniu się do aplikacji; system z wykorzystaniem technologii OCR sczytuje dane z dokumentu, a dodatkowo porównuje zdjęcie z dokumentu tożsamości z fotografią;
weryfikację przez dokumenty cyfrowe — jest możliwa dla osób, które mają e-dowód i korzystają z aplikacji eDO; identyfikacja elektroniczna to bardzo bezpieczna metoda sprawdzania tożsamości i udostępniania danych osobowych;
przelew weryfikacyjny — klient, który chce uzyskać dostęp do usług, ze swojego konta bankowego dokonuje przelewu na niewielką kwotę, np. 1 zł, na wskazany numer rachunku; pozwala to na jego uwierzytelnienie.
To, z której metody uwierzytelniania skorzystać, zależy od modelu biznesowego firmy, a także możliwości technologicznych. W przypadku branż telekomunikacyjnej i ubezpieczeniowej często wybierane są przelew weryfikacyjny oraz fotoweryfikacja.
Proces weryfikacji klienta w modelu KYC nie kończy się na sprawdzaniu tożsamości. Przy podejmowaniu decyzji o współpracy ważna jest również wiarygodność finansowa. Trzeba upewnić się, że klient niesie ze sobą niskie ryzyko problemów z płatnością.
Dlatego kolejnym krokiem weryfikacji powinno być sprawdzenie potencjalnego klienta w biurze informacji gospodarczej, np. w BIG InfoMonitor. Przyjmujemy, przechowujemy i udostępniamy informacje gospodarcze o zaległym zadłużeniu osób oraz firm.
jeżeli klient jest osobą fizyczną, firma może zweryfikować, czy nie ma on żadnych zaległych zobowiązań; Musi jednak uzyskać zgodę konsumenta na weryfikację jego danych. Na podstawie umowy lub faktury do BIG-u mogą być zgłaszane należności na kwotę co najmniej 200 zł, od których terminu płatności upłynęło 30 dni (a klient został powiadomiony o wpisie z miesięcznym wyprzedzeniem); Do biura informacji gospodarczej mogą również być przekazywane długi na podstawie tytułów wykonawczych. Wówczas kwota zadłużenia nie ma znaczenia.
jeśli klient jest przedsiębiorcą, można pobrać o nim bardziej kompleksowy raport, który będzie zawierać nie tylko negatywne informacje z BIG (na podstawie umowy cywilno-prawnej rejestrowane są długi od 500 zł), ale również BIK czy Systemu Bankowy Rejestr ZBP. W sekcji raportu zawierającej dane z BIK i ZBP znajdziemy informacje o zadłużeniu na min. 500 zł przeterminowane o 60 dni i więcej. Warto pamiętać, że do pobrania danych z tych baz wymagane jest pisemne upoważnienie osoby sprawdzanej. BIG InfoMonitor udostępnia swoim klientom wzory wymaganych upoważnień.
Warto podkreślić również, że w przypadku współpracy B2B, firmy ubezpieczeniowe i telekomunikacyjne mogą wykorzystać Raport o Firmie z BIG InfoMonitor jako wsparcie w weryfikacji tożsamości. Mogą się w nim znaleźć również informacje z wywiadowni gospodarczej (potwierdzenie danych rejestrowych, statusu na Białej Liście VAT, ostrzeżenia KNF i wiele więcej), a także prosty literowy wskaźnik ryzyka MŚP, który pomaga ocenić ryzyko, jakie może się wiązać z danym kontrahentem.
Wszystkie te informacje, czy to o kliencie prywatnym, czy biznesowym, pomogą podjąć świadomą, bezpieczną decyzję o zawarciu umowy. Warto się więc zapoznać z dostępnymi narzędziami weryfikacyjnymi i wybrać te, które najlepiej wpisują się w model biznesowy.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Napisz do nas KORPORACJE
Zadzwoń (22) 486 56 56 pn-pt: 8:00 - 17:00