Finansowanie przedsiębiorstwa: Forfaiting a faktoring - główne różnice

Oceń artykuł:
4/5

2024-03-22

Spis treści

  1. Czym jest forfaiting? Definicja
  2. Jakie są etapy forfaitingu?
  3. Jakie są korzyści forfaitingu?
  4. Faktoring i forfaiting jak są do siebie podobne?
  5. Forfaiting a faktoring: czym różnią się te dwa instrumenty?

Coraz więcej firm, z myślą o minimalizacji ryzyka utraty płynności finansowej, korzysta z zewnętrznych instrumentów finansowych. Najpopularniejszymi dostępnymi opcjami są fortfaiting oraz faktoring. Chociaż te rozwiązania są często ze sobą utożsamiane, istnieją między nimi zasadnicze różnice. Zobacz jakie i sprawdź, która forma wsparcia będzie odpowiednia dla Twojego biznesu.

Czym jest forfaiting? Definicja

Forfaiting jest formą finansowania przedsiębiorstw, która wiąże się z wykupem terminowych należności dotyczących transakcji międzynarodowych zawieranych między eksporterem a importerem. Należności te stają się wekslami.

Co ważne, zakup należności przez forfaitera (instytucję wykupującą ją od eksportera) wyłącza prawo regresu. Oznacza to, że instytucja uzyskuje pełnię praw do należności. W procesie tym biorą udział cztery strony:

  • forfaista/cedent, czyli eksporter zbywający wierzytelność, chcący skorzystać z usługi forfaitingu;
  • forfaiter, czyli bank lub inna instytucja wykupująca wierzytelność;
  • importer, który jest dłużnikiem forfaitingowym;
  • gwarant, a zatem bank importera, który zabezpiecza wierzytelność w formie poręczenia lub awalu.

Jakie są etapy forfaitingu?

Forfaiting to stosunkowo długa procedura, która przebiega w kilku etapach.

  1. Pierwszy etap to podpisanie umowy handlowej między importerem a eksporterem. Po jej podpisaniu importer staje się dłużnikiem.
  2. W drugim kroku nabywca towaru kontaktuje się ze swoim bankiem w celu uzyskania zabezpieczenia płatności. Gwarant zazwyczaj wystawia weksel lub zawiera akredytywę z drugą stroną transakcji.
  3. W trzecim kroku cedent kontaktuje się z forfaiterem, który kupuje wierzytelność. Musi to nastąpić przed końcem terminu płatności. Bank najczęściej przejmuje ryzyko niewypłacalności dłużnika, opcjonalnie pobiera odsetki dyskontowe.
  4. Czwarty krok to wypełnienie umowy handlowej zawartej między importerem a eksporterem. Może to być np. dostawa towaru albo wykonanie usługi.
  5. W piątym kroku forfaiter wypłaca eksporterowi ustaloną kwotę. Jest ona pomniejszana o prowizję, zgodnie ze wspólnie ustalonymi warunkami.
  6. Na koniec importer ma obowiązek spłaty należności wobec forfaitera. Dokonuje ją sam dłużnik (importer) lub opcjonalnie poręczyciel.

Jakie są korzyści forfaitingu?

Forfaiting przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim:

  • pozwala zminimalizować ryzyko utraty płynności finansowej;
  • to dobra alternatywa dla kredytów, pożyczek i innych form finansowania;
  • pozwala skrócić i uprościć zawieranie transakcji w handlu międzynarodowym;
  • proces jest w pełni poufny, przez co nie ma obaw o wyjawienie tajemnic handlowych podmiotów biorących udział w forfaitingu;
  • można liczyć na dużą elastyczność odnośnie do warunków, tak aby korzyści z tej formy finansowania czerpali obaj kontrahenci.

Z tego powodu na forfaiting decyduje się coraz większa grupa przedsiębiorców.

Faktoring i forfaiting jak są do siebie podobne?

Faktoring i fortaiting działają na podobnych zasadach. Oba funkcjonują na mocy tzw. umów nienazwanych i pozwalają firmie dostarczającej usługi lub produkty innemu podmiotowi uzyskać za nie zapłatę z wyprzedzeniem. Dotyczą wierzytelności, których termin płatności nie upłynął. Należna kwota jest najczęściej wypłacana przez bank lub inną instytucję, która udziela tej formy finansowania. Dlatego zarówno forfaiting, jak i faktoring pomagają firmom utrzymać płynność finansową. Istnieją między nimi jednak bardzo znaczące różnice.

Forfaiting a faktoring: czym różnią się te dwa instrumenty?

Lista różnic między forfaitingiem i faktoringiem jest dość długa. Oto najważniejsze kwestie.

Rodzaj transakcji w faktoringu i forfaitingu

Faktoring jest stosowany przede wszystkim w transakcjach krajowych. Natomiast forfaiting dotyczy przede wszystkim transakcji międzynarodowych.

Liczba wierzytelności

Umowa forfaitingu zawsze dotyczy konkretnej, pojedynczej wierzytelności. Natomiast faktoring może przybrać formę długoterminowej współpracy i obejmować dużą liczbę faktur.

Wielkość firm korzystających z faktoringu i forfaitingu

Faktoring jest rozwiązaniem przeznaczonym dla firm z każdego sektora, w tym dla MŚP. Forfaiting jest najczęściej wykorzystywany przez duże przedsiębiorstwa działające na rynku międzynarodowym. Zazwyczaj ta usługa wiąże się też z wyższą wartością wierzytelności.

Ryzyko dla firmy korzystającej z usług forfaitingu i faktoringu

Forfaiting nie zakłada regresu, a zatem sytuacji, w której firma sprzedająca wierzytelność "zostanie z długiem" niespłaconym przez importera. Forfaiter przejmuje na siebie pełną odpowiedzialność. Przy faktoringu, w zależności od wariantu, pojawia się opcja regresu.

Koszty forfaitingu a faktoringu

Forfaiting zazwyczaj wiąże się z wyższymi kosztami niż te wynikające z umowy faktoringu. Powód jest prosty: pierwszy instrument dotyczy transakcji międzynarodowych i nie zakłada regresu płatności.

Kiedy zatem wybrać forfaiting, a kiedy faktoring? Gdy potrzebujesz zabezpieczenia transakcji międzynarodowej, sprawdzi się to pierwsze rozwiązanie. Natomiast drugi instrument to dobra opcja przy transakcjach krajowych. W razie wątpliwości co do tego, której formy wsparcia potrzebujesz, skonsultuj się np. z bankiem. Eksperci pomogą Ci lepiej poznać różnice pomiędzy tymi narzędziami i postawić na korzystniejszą opcję.

Magda Pułym

Posiada niemal 15-letnie doświadczenie w branży. Tematyka windykacji należności, finansów i bankowości oraz prawa jest jej szczególnie bliska. Jest autorką licznych publikacji poświęconych m.in. prawom dłużnika i wierzyciela oraz instrumentom finansowym różnych typów.

Zobacz wszystkie teksty autora

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z nami

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane

Przyjmuję do wiadomości, że wysyłając zgłoszenie zgadzam się na kontakt e-mailowy lub telefoniczny (na podany w formularzu do kontaktu adres e-mail lub numer mojego telefonu) w celu odpowiedzi na zgłoszenie, w tym na przekazanie informacji marketingowych

Zgoda jest wymagana
Wyrażam zgodę na przesyłanie przez BIG InfoMonitor S.A. informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego, z użyciem automatycznych systemów wywołujących oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych, i w tym celu wybieram następujące formy komunikacji:
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Wiem, że zgoda jest dobrowolna i mogę ją wycofać w każdej chwili, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, które odbyło się przed wycofaniem.

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Ta strona korzysta z zabezpieczenia reCAPTCHA i Google Prywatność - Warunki.

Napisz do nas

Zadzwoń