Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Zapłaciłem, a nie dostałem towaru – co mogę zrobić?

Oceń artykuł:
5/5

2021-06-25

Jeśli zapłaciłeś za towar, ale nie dostałeś zamówienia, możesz umieścić dane nieuczciwego dostawcy w rejestrze dłużników. Dokonanie wpisu jest jednak możliwe wyłącznie po spełnieniu określonych warunków. Jakich? Podpowiadamy.

Kilka miesięcy temu Paweł, właściciel firmy zajmującej się pracami remontowymi, kupił w sklepie internetowym materiały budowlane. Na podstawie faktury proforma opłacił zamówienie. Dostawca miał je zrealizować w ciągu 14 dni. Kilka dni po dokonaniu płatności na stronie sklepu pojawiła się informacja o kłopotach finansowych i spowodowanych nimi opóźnieniach w realizacji zamówień. Od tego momentu minęło już kilka tygodni. Firma nie odpowiada na telefony i e-maile, materiałów budowlanych jak nie było, tak nie ma… Czy przedsiębiorca może wpisać dane nieuczciwego przedsiębiorcy do rejestru dłużników? Tak, ale…

Brak dostarczenia towaru, a wpis do rejestru dłużników

W takich okolicznościach dokonanie wpisu do rejestru dłużników wydaje się dobrym sposobem na zmotywowanie nieuczciwego kontrahenta do dostarczenia towaru lub zwrotu wpłaconych środków. Rzeczywiście, już samo wezwanie do zapłaty informujące o planowanym wpisie często pozwala osiągnąć oczekiwane efekty. Nie wszyscy wiedzą jednak, że do rejestru można dopisać wyłącznie zobowiązania pieniężne. Dokonanie wpisu jest więc możliwe wyłącznie wtedy, gdy:

  • klient uzyska tytuł wykonawczy;

  • w zawartej umowie istnieje zapis ustanawiający karę za niewywiązanie się z warunków umowy, czyli np. niedostarczenie towaru w terminie.

Jak uzyskać tytuł wykonawczy?

Jeśli w umowie brakuje zapisu informującego o karach za niewywiązanie się z warunków umowy, jedynym rozwiązaniem, po jakie możesz sięgnąć, jest uzyskanie tytułu wykonawczego. Jak to zrobić? Aby uzyskać tytuł wykonawczy (tytuł egzekucyjny opatrzony klauzulą wykonalności), musisz skierować sprawę na drogę postępowania sądowego (w zależności od kwoty, rodzaju długu oraz innych okoliczności, może to być postępowanie upominawcze, uproszczone lub nakazowe). Jeśli sąd uzna zasadność Twoich roszczeń, wyda tytuł egzekucyjny. Ten, opatrzony klauzulą wykonalności, stanie się podstawą do dokonania wpisu.

Co możesz zrobić, aby uniknąć takich sytuacji?

Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem, który ochroni Cię przed podobnymi sytuacjami, jest dokonywanie płatności nie przed, lecz dopiero po dostarczeniu towaru.

Istnieją przyczyny, dla których nie możesz tego zrobić? Zanim zrobisz przelew na konto dostawcy:

  • sprawdź, czy jego dane figurują w rejestrze BIG. Pobierając raport o przedsiębiorcy, dowiesz się, jak firma wywiązuje się ze swoich zobowiązań płatniczych. Dokument zawiera bowiem zarówno pozytywne, jak i negatywne informacje gospodarcze. Jeśli okaże się, że potencjalny kontrahent jest zadłużony, zrezygnuj ze współpracy lub użyj argumentu dotyczący jego zadłużenia, aby przesunąć płatność z momentu przed na moment po dostawie;

  • zadbaj, aby w umowie znalazły się zapisy, które Cię ochronią. Jednym z nich może być np. wskazane w poprzednim akapicie postanowienie o karach za niewywiązanie się z umowy, w tym za niedostarczenie towaru w terminie. Jeśli tak właśnie się stanie, będziesz mógł wpisać dane nieuczciwego dostawcy do rejestru BIG, bez konieczności uzyskiwania tytułu wykonawczego;

  • włącz usługę monitorowania kontrahentów. Nawet jeśli współpracujesz ze sprawdzonymi dostawcami, nie możesz wyeliminować ryzyka, że któryś z nich wpadnie w przejściowe kłopoty finansowe, a co za tym idzie, nie wywiąże się ze swoich zobowiązań wobec Ciebie. Dzięki monitorowaniu kontrahenta w BIG niemal natychmiast dowiesz się, jeśli ktoś wpisze jego dane do rejestru dłużników. Działając w ten sposób, będziesz mógł zareagować szybko, chroniąc własny portfel i… nerwy.

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Oferta specjalna!

Rabat20% na 20-lecie BIG InfoMonitor*

GRATIS Certyfikat Wiarygodności

* Oferta rabatowa skierowana jest do nowych klientów

Sprawdź szczegóły