2023-03-16
Nie ma przedsiębiorcy, który nie sprawdza na bieżąco, czy jego firma jest rentowna, ponieważ sednem prowadzenia biznesu jest generowanie zysku dla właściciela. Zapewne drobni przedsiębiorcy nie zawsze znają wzory do liczenia rentowności, ale nie oznacza to, że jej nie liczą, choć robią to „po swojemu”.
W tym artykule pokażę, w jaki sposób można patrzeć na rentowność firmy i jakie czynniki warto brać pod uwagę. Należy zaznaczyć, że z rentownością firmy jest jak ze zdrowiem człowieka, nie można patrzeć tylko na jeden miernik, bo on zazwyczaj niewiele mówi, Dopiero wyniki z kilku obszarów mogą pokazać, czy firma jest zdrowa, czyli dobrze zarządzana i ma szansę na dalszy rozwój na rynku. Z drugiej strony drobiazgowe przyjrzenie się jednemu ze wskaźników, może pomóc firmie naprawić błędy biznesowe. Wskaźniki rentowności są użyteczne zarówno dla właściciela jak i managerów, którym pomagają podejmować trafne decyzje biznesowe. Są też kluczowe dla potencjalnych inwestorów, m.in instytucji finansowych, które są zainteresowane inwestycją w daną firmę.
Wskaźniki rentowności są jednym z podstawowych narzędzi analizy finansowej, które pozwalają ocenić, jak dobrze firma radzi sobie z generowaniem zysków w stosunku do kosztów i kapitału.
Niektóre z najważniejszych wskaźników rentowności to:
Warto pamiętać, że analiza rentowności powinna być uzupełniona o inne wskaźniki, takie jak zadłużenie, płynność finansowa, struktura kosztów, a także analizę sytuacji rynkowej i konkurencyjnej firmy.
W tym artykule bliżej przyjrzymy się najczęściej stosowanym wskaźnikom jak ROI, ROA, ROE i ROS
Wysoki zwrot z inwestycji (ROI) oznacza, że firma osiąga wysokie zyski w stosunku do kapitału zainwestowanego w jej działalność. ROI to miara efektywności finansowej i oceny inwestycji, która informuje inwestorów i menedżerów, jak dobrze firma wykorzystuje swój kapitał w celu generowania zysków.
ROI = zysk netto / kapitał x 100 proc.
W tym równaniu: zysk netto to przychody po odjęciu kosztów produkcji czy reklamy, kapitał to koszty poniesione, aby osiągnąć zysk.
Współczynnik ROI może być dodatni lub ujemny. Jeśli jest ujemny, inwestycja jest nieopłacalna. Im wyższy wskaźnik, tym większa rentowność inwestycji. Jeśli firma ma wysoki ROI, oznacza to, że osiąga dobre wyniki finansowe i dobrze wykorzystuje swoje zasoby w celu generowania zysków. Wysoki ROI może świadczyć o tym, że firma ma dobrze zdefiniowaną strategię biznesową, która przynosi pozytywne wyniki finansowe, a także dobrze zarządza swoimi inwestycjami i kosztami
ROA to skrót od zwrotu z aktywów (Return on Assets). ROA to wskaźnik, który mierzy zdolność firmy do generowania zysków w stosunku do jej aktywów, czyli zasobów, które firma posiada i wykorzystuje w swojej działalności.
ROA = ZYSK NETTO/AKTYWA OGÓŁEM
Im wyższa rentowność aktywów, tym stabilniejsza sytuacja finansowa przedsiębiorstwa. Dlatego ROA brany jest pod uwagę przez banki podczas udzielania kredytów na finansowanie działalności gospodarczej. Jeśli wskaźnik ten przyjmuje wartości ujemne, oznacza to, że przedsiębiorstwo przynosi straty.
ROA to wskaźnik, który warto porównywać w czasie. Im jest stabilniejszy tym lepiej. Skoro diagnostyczna nie jest jego wysokość, lecz stabilność, więc uwagę inwestorów powinny zwrócić nagłe jego skoki lub tendencja spadkowa. Aby lepiej odczytać ten wskaźnik, dobrze jest go porównać ze średnią w danej branży.
Wskaźnik ROE (Return On Equity), czyli wskaźnik rentowności kapitału własnego, określa stopę zwrotu, jaką firma może uzyskać z określonej inwestycji.
ROE = (zysk netto / kapitał własny) x 100
Podobnie jak w przypadku wskaźnika ROA ważna jest zmienność tego czynnika w czasie oraz porównanie do średniej w danej branży. Dla przykładu, co do zasady wysoką rentowność mierzoną wskaźnikiem ROE wykazują firmy z branży gier komputerowcy czy wierzytelności, natomiast niski wskaźnik ROE charakteryzuje branżę telekomunikacyjną.
ROS to skrót od marży zysku operacyjnego (Return on Sales). ROS to wskaźnik, który mierzy stosunek zysku operacyjnego (czyli zysku przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją) do przychodów ze sprzedaży.
Wysoki ROS oznacza, że firma generuje duży zysk operacyjny w stosunku do swoich przychodów ze sprzedaży. Oznacza to, że firma dobrze radzi sobie z kontrolą swoich kosztów operacyjnych i jest w stanie utrzymać wysoką marżę zysku na swoich produktach lub usługach. Wysoki ROS może świadczyć o tym, że firma jest w stanie efektywnie wykorzystywać swoje zasoby i zasoby swojego personelu, a także może wskazywać na silną pozycję rynkową firmy.
ROS = (wynik finansowy netto /przychody ze sprzedaży ) x 100
Poprawny ROS powinien być stabilny albo rosnący. Spadający wskaźnik ROS wskazuje na to, że koszty i zobowiązania podatkowe pochłaniają coraz większą część przychodów firmy. Im niższe są wartości wskaźników rentowności sprzedaży, tym osiągnięcie przez przedsiębiorstwo danego poziomu zysku wymaga wygenerowania wyższych przychodów. Ujemny ROS oznacza stratę, czyli firma nie jest rentowna, a poniesione koszty przeważają osiągnięte przychody.
Magdalena Biednik - dziennikarka ekonomiczna, od 20 lat zajmuje się tematyką gospodarczą, pracowała w TVN24, TVNCNBC, finanse.wp.pl , next.gazeta.pl, przedsiębiorczyni.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...
Napisz do nas msp@big.pl
Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:00 - 16:00
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...