Czy trudno jest być bizneswoman na polskim rynku? Jak Polki odnoszą sukces?
2023-09-06
Spis treści
- Bizneswoman w Polsce: ile kobiet prowadzi swój biznes?
- Kobiety w Polsce chcą być przedsiębiorcze!
- Przedsiębiorczyni może więcej!
- Kobiecy biznes: przełamując bariery
Czy biznes to tylko świat dla mężczyzn? Nowoczesne społeczeństwo odczarowuje ten mit. Coraz więcej kobiet prowadzi własną firmę. W pierwszym kwartale 2023 niemal 1 mln pań było właścicielkami jednoosobowych działalności gospodarczych, a niemal 200 tys. zasiadało w zarządach spółek handlowych1. Czy jednak w Polsce łatwo być bizneswoman? Co sprawia, że kobiety odnoszą sukces w tym obszarze?
Bizneswoman w Polsce: ile kobiet prowadzi swój biznes?
Kobiety w świecie biznesu to już nie wyjątek od reguły, ale norma. W XXI wieku szanse na rynku wyrównują się. I choć mężczyźni nadal dominują procentowo na tym polu, różnice stopniowo się zmniejszają. Pokazuje to m.in. raport Kobiety w Biznesie 2023 przygotowany przez Transparent Data na bazie danych z KRS i CEIDG1.
Wynika z nich, że:
jednoosobową działalność gospodarczą w I kwartale 2023 prowadziło 0,94 mln przedsiębiorczyń (dla porównania mężczyzn było 1,8 mln; co oznacza, że bizneswoman stanowią 34% wszystkich właścicieli JDG);
w zarządach spółkach handlowych zasiadało 194 tys. kobiet, co stanowi 25% wszystkich osób (dla porównania mężczyzn było 586 tys.);
panie stanowią 46% składów zarządu spółek partnerskich (jest ich ponad 2,5 tys.);
w Polsce aż 74,7 tys. spółek z o.o. jest zarządzanych wyłącznie przez kobiety.
Rola businesswoman jednak ewidentnie rośnie. Wystarczy spojrzeć na analogiczne dane za I kwartał 2022 roku. Wówczas przedsiębiorczych kobiet prowadzących JDG było 875 tys. W ciągu roku do świata biznesu wkroczyło więc ok. 70 tys. nowych przedsiębiorczyń. Choć zatem nie można mówić o skokowym wzroście liczby pań, które decydują się na własny biznes, coraz więcej jest tych, które mają odwagę do działania na własną rękę.
Kobiety w Polsce chcą być przedsiębiorcze!
Badania pokazują również wyraźnie, że Polki chcą być przedsiębiorcze. Warto spojrzeć choćby na raport fundacji Sukces Pisany Szminką "Bizneswoman Roku". Wynika z niego, że:
aż 68% Polek chciałoby prowadzić własny biznes;
ponad 50% badanych ma pomysł na firmę już od 1-2 roku, a 10% z nich nawet od 4-8 lat;
aż 25% z nich za kluczowy powód motywujący je do prowadzenia biznesu uważa niezależność2.
Potencjał, który drzemie w polskich businesswoman, jest więc ogromny i nie pozostaje nic, jak tylko go wykorzystać.
Przedsiębiorczyni może więcej!
Chociaż mężczyzn jest w biznesowym świecie więcej niż pań, to polskie przedsiębiorczynie często radzą sobie w tych realiach lepiej. Jak pokazują obserwacje ekspertów, kobiece firmy dają się poznać jako bardziej stabilne, także w trudnych czasach gospodarczych. Wskazuje się, że lepiej radzą sobie m.in. pod kątem poziomu cen, sprzedaży, a także ogólnej sytuacji finansowej3. Może to wynikać zarówno z tego, że najwięcej kobiet biznesu jest w branżach handlowej i usługowej, a to one radzą sobie obecnie najlepiej. Jednak równie duże znaczenie mogą mieć kompetencje i usposobienie, które są właściwe przedsiębiorczyniom. Dobra odporność na stres, podzielność uwagi czy bardziej koncyliacyjne nastawienie — to cechy, dzięki którym łatwiej osiągnąć sukces.
Kobiecy biznes: przełamując bariery
Z czego wynika dysproporcja pomiędzy liczbą kobiet i mężczyzn w świecie biznesu? Jej źródeł można upatrywać się w — odchodzących do lamusa — tradycjach świata patrymonialnego. Ale nie tylko. Kobiety muszą też przełamać obawy i ograniczenia.
Co zatem powstrzymuje przyszłe bizneswomen przed wkroczeniem do świata biznesu? Obecnie podstawową barierą jest sytuacja gospodarcza. Jej niepewność stanowi ograniczenie dla 50% badanych2. Trzeba jednak podkreślić, że podobne obawy wykazują mężczyźni.
Wyzwaniem może być również życie rodzinne. Aż 40% przedsiębiorczyń zauważa, że własna firma utrudnia jego prowadzenie, m.in. z uwagi na czas pracy, który często dochodzi do 50 h tygodniowo (1/3 respondentek)2.
Widać jednak wyraźnie, że trendy społeczne się zmieniają. Przede wszystkim w ostatnich latach dynamicznie wzrasta udział mężczyzn w wychowaniu dziecka, a przepisy prawa ułatwiają dzielenie urlopu rodzicielskiego między dwoje małżonków. Pojawiają się też nowe projekty, które pozwalają zachować elastyczność w zarządzaniu godzinami wykonywania obowiązków. Wystarczy wspomnieć np. o sklepach internetowych czy o różnych formach działalności na skalę lokalną (a to taką jest zainteresowane 50% badanych2).
Można się zatem spodziewać, że coraz więcej Polek zacznie stawiać pewnie kroki na rynku samozatrudnienia i wierzyć w potencjał, który w nim drzemie. Kiedy zaczną go w pełni wykorzystywać, można się spodziewać prawdziwego boomu w świecie biznesu. I tego chcielibyśmy sobie życzyć.
Posiada niemal 15-letnie doświadczenie w branży. Tematyka windykacji należności, finansów i bankowości oraz prawa jest jej szczególnie bliska. Jest autorką licznych publikacji poświęconych m.in. prawom dłużnika i wierzyciela oraz instrumentom finansowym różnych typów.