2022-12-29
Unikanie kontaktu z wierzycielem jest jedną z najczęściej stosowanych strategii obronnych dłużników. Niestety, zupełnie nieskuteczną. Jeśli dłużnik nie odbiera telefonu i pomija kolejne awizo wzywające do odbioru korespondencji poleconej przedłuża jedynie ostateczną konfrontację z wierzycielem. Brak odpowiedzialności za własne długi nie sprawi bowiem, że zadłużenie zniknie, zmaleje lub zatrzyma lawinę kolejnych konsekwencji.
Twój kontrahent nie
opłacił w terminie faktury, a od terminu wymagalności płatności
nie odbiera od Ciebie telefonów, nie odpisuje na maile i SMS-y?
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że brak kontaktu jest
podyktowany kłopotliwym zadłużeniem. Zwłaszcza jeśli w ciągu
kolejnych dni lub tygodni dłużnik nie planuje spłaty długu. Takie
okoliczności nie powinny być jednak impulsem do tego, aby spocząć
na laurach. Jeśli nieterminowy płatnik unika kontaktu, nie
wykazując woli polubownego załatwienia sprawy, sięgnij po bardziej
radykalne środki. Jednym z nich jest wysyłka wezwania do zapłaty
(jeśli planujesz skierować sprawę do sądu, może być to także
przedsądowego wezwanie do zapłaty).
Wezwanie do zapłaty możesz napisać samodzielnie lub skorzystać z bezpłatnych, dostępnych w internecie wzorów. Jeśli zdecydujesz się na pierwszą opcję, zadbaj o to, aby dokument zawierał:
datę i miejsca sporządzenia;
Twoje dane;
dane dłużnika;
informację o podstawie roszczenia. Może być to np. umowa pożyczki;
informację o kwocie zadłużenia wraz z odsetkami oraz numerze konta do spłaty;
żądanie ostatecznego uregulowania zaległości w wyznaczonym terminie;
informację o konsekwencjach braku płatności, czyli — przekazaniu sprawy na drogę sądową i obarczeniu dłużnika jego kosztami;
Twój podpis.
Wezwanie do zapłaty możesz wysłać listem poleconym z potwierdzeniem nadania (to przyda się w przypadku ewentualnego skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego) i/lub odbioru. W przypadku elektronicznych postępowań upominawczych realizowanych przez e-sądy będzie także wymaganym prawem potwierdzeniem próby innego pozasądowego sposobu rozwiązania sporu.
Alternatywnym sposobem wysyłki wezwania do zapłaty może być przekazanie dokumentu drogą mailową. W takim przypadku istnieje jednak pewne ryzyko, że dłużnik zaprzeczy, jakoby otrzymał dokument. Ze względu na specyfikę poczty elektronicznej udowodnienie, że stało się inaczej, może być trudne.
Przyczyny braku
odbioru korespondencji mogą być różne. Jeśli jednak kolejne
wezwanie do zapłaty wróciło pod Twój adres, nie łudź się.
Wszystko wskazuje na to, że zaistniała sytuacja jest celowym
działaniem, które ma na celu próbę uniknięcia odpowiedzialności
za długi i utrudnienie kolejnych działań windykacyjnych. Czy brak
doręczenia sprawia, że zapisy dokumentu tracą moc prawną?
Jeśli listonosz nie
zastanie adresata w domu, w jego skrzynce na listy pozostawi awizo.
Brak odbioru przesyłki będzie skutkowało próbą kolejnego
dostarczenia. Jeśli i ta zakończy się fiaskiem, po 14 dniach list
polecony wróci do nadawcy.
W przypadku
podwójnego awizowania i braku odbioru korespondencji mamy jednak do
czynienia z domniemaniem doręczenia. W praktyce oznacza to, że
jeśli nieterminowy płatnik miał 14 dni na odbiór przesyłki, a nie skorzystał z tego prawa i nie podjął korespondencji, wpływa
to wyłącznie na jego niekorzyść.
Jeśli dłużnik nie
podjął korespondencji w terminie pomimo dwukrotnego awizowania, z powodzeniem możesz więc skierować sprawę na drogę postępowania
sądowego.
Co ważne jednak, domniemanie doręczenia będzie miało miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy korespondencję opatrzy adnotacja o „niepodjęciu w terminie”. W przypadku opisania przesyłki jako błędny adres (może się okazać, że dłużnik nie przebywa już pod adresem, którym dysponujesz) nie można z niego skorzystać.
Jeżeli nie chcesz
czekać 14 dni na informację o doręczeniu lub braku doręczenia
wezwania możesz zdecydować się na wysłanie wezwania do zapłaty z elektronicznym potwierdzeniem odbioru.
Wezwanie do zapłaty może zawierać informację o planowanym wpisie danych nieterminowego płatnika do Rejestru Dłużników, np. w BIG InfoMonitor. Zanim je wyślesz, upewnij się, że dług spełnia wskazane Ustawą o BIG wymagania. Kwota długu musi wynosić co najmniej 500 zł (dla dłużników-przedsiębiorców) i 200 zł (gdy dłużnikiem jest osoba fizyczna). Jeśli jesteś przedsiębiorcą, a dług wynika z Twoich relacji handlowych lub biznesowych, to do wpisania dłużnika do rejestru wystarczy faktura lub umowa. Nie musisz mieć tytułu wykonawczego. Inaczej jest w przypadku gdy wierzycielem jest osoba fizyczna, która musi mieć tytuł wykonawczy, by wpisać dłużnika do rejestru Jak osoba fizyczna może odzyskać należności pisaliśmy w tym artykule.
Chcesz zlecić wysyłkę dokumentu ekspertom? Możesz to zrobić za pośrednictwem systemu transakcyjnego Biznes.BIG.pl zbudowanego specjalnie dla firm. Jeśli masz już konto w Biznes BIG.pl, wystarczy, że skorzystasz z zakładki Dopisz Dłużnika, w której wpiszesz dane dłużnika i zobowiązania. BIG InfoMonitor wygeneruje pismo z niezbędnymi klauzulami, a specjalista własnoręcznie wyśle dokument.
Pamiętaj, że masz możliwość wyboru pomiędzy wezwaniem do zapłaty, a wezwaniem do zapłaty z elektronicznym potwierdzeniem odbioru. Ta druga wersja powoduje, że potwierdzenie dostarczenia otrzymasz na maila widniejącego w naszych systemach. Elektroniczne potwierdzenie odbioru ma mniejszą szansę zawieruszyć się gdzieś, jak to czasami dzieje się z potwierdzeniem papierowym. Zawsze będzie dostępne na e-mailu. Dzięki temu oszczędzasz czas oraz swój nakład pracy. Chęć wysyłki tego rodzaju wezwania możesz zgłosić do swojego opiekuna, a wkrótce będzie możliwość zlecenie wezwania również za pośrednictwem systemu
Od dnia wysyłki dokumentu do momentu wpisania danych dłużnika do rejestru musi upłynąć co najmniej 30 dni. Jeśli nieterminowy płatnik nie ureguluje należności, możesz dokonać wpisu — bez względu na to, czy odebrał wezwanie do zapłaty, czy też nie, ponieważ Ustawa o BIG mówi, że w takim przypadku liczy się data wysyłki wezwania, a nie data odbioru przez dłużnika. Jak pokazują doświadczenia przedsiębiorców, otrzymanie wezwania do zapłaty często bywa wystarczającym motywatorem, aby nieterminowy płatnik uregulował dług.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...
Napisz do nas msp@big.pl
Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:00 - 16:00
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...