Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Notoryczny brak płatności za usługi w branży motoryzacyjnej – jak mu zaradzić? Case study

Oceń artykuł:
4/5

2020-10-13

Firma

BiznesGrupa Sp. z o.o. to grupa zakupowa, która od wielu lat obsługuje branżę dealerów samochodowych. Podobnie jak inne firmy działające w branży motoryzacyjnej zmagała się z nieuczciwością klientów, którzy notorycznie nie płacili za usługi. Jakie rozwiązanie pozwoliło jej zminimalizować ryzyko takich praktyk?

Wyzwanie

Choć trudno w to uwierzyć, na rynku motoryzacyjnym prężnie funkcjonuje specyficzna grupa nieuczciwych klientów. Po finalizacji transakcji proszą dealera lub pracownika warsztatu samochodowego o wystawienie faktury przelewowej. Kiedy ją dostaną, szybko znikają i… zapominają o płatności – wyjaśnia Radosław Bączyński, dyrektor sprzedaży w firmie BiznesGrupa Sp. z o.o.

Jak nietrudno zgadnąć, takie praktyki są szczególnie dotkliwe dla oszukanych przedsiębiorstw. Pieniądze za wykonane usługi nie wpływają zazwyczaj na ich konta. Nawet jeśli jakimś cudem uda się namierzyć oszusta, wyegzekwowanie płatności jest nie tylko bardzo długie, ale również kosztowne. Wielu przedsiębiorców woli więc „machnąć ręką”, oszczędzając czas, pieniądze i… nerwy. Niestety, takie podejście szkodzi nie tylko im, ale również całemu rynkowi. Bezkarni oszuści wędrują do kolejnego warsztatu, a historia się powtarza.

W trudnej sytuacji znajdują się także dealerzy obsługujący floty klientów firmowych. Gdy po wykonaniu usługi klient nie ma zamiaru zapłacić, dealer zostaje z długami – poniósł przecież koszty zakupu części czy wynagrodzeń pracowników. Jeśli opóźnienia w płatnościach trwają tak długo, że poszkodowany usługodawca rezygnuje ze współpracy, nieuczciwa firma szybko znajduje innego. Jak przerwać to błędne koło, wyeliminować bezkarność oszustów i ochronić płynność finansową firm działających w branży motoryzacyjnej?

Niestety, firmy działające w branży motoryzacyjnej nie informują się nawzajem o nieuczciwych klientach. Z uwagi na dużą liczbę działających na rynku podmiotów, sprawne przekazanie takich informacji o dłużnikach, zwłaszcza pocztą pantoflową, byłoby wręcz niemożliwe – wyjaśnia Radosław Bączyński. Na szczęście we współpracy z BIG InfoMonitor znaleźliśmy rozwiązanie, które skutecznie pomaga firmom takim jak my – dodaje.

Rozwiązanie

Program ochrony finansów skierowany do branży motoryzacyjnej, bo o nim właśnie mowa, jest skutecznym sposobem na zmniejszenie ryzyka zatorów płatniczych w tym segmencie rynku. Podstawą programu jest oficjalny rejestr nierzetelnych płatników prowadzony przez BIG InfoMonitor stanowiący źródło ostrzeżeń dla firm z branży motoryzacyjnej.

Jednym z najważniejszych celów programu jest zachęcanie przedsiębiorców działających w branży motoryzacyjnej do wpisywania na listę dłużników niesolidnych kontrahentów. To jednak zbyt mało, aby ochronić się przed oszustami. Równie ważne jest więc regularne korzystanie z dostępnych w rejestrze informacji i weryfikacja kontrahenta jeszcze przed wykonaniem usługi.

Jeśli klient już na starcie poprosi o wystawienie faktury przelewowej, na podstawie tych danych pracownik warsztatu będzie mógł od razu sprawdzić jego wiarygodność. Wszystko dzięki dostępowi do prostej w obsłudze, intuicyjnej platformy BIG. Co ważne, aby zweryfikować rzetelność kontrahenta, nie jest potrzeba jego zgoda – tłumaczy Radosław Bączyński.

Dzięki platformie dealerzy i warsztaty mogą w szybki i prosty sposób informować się wzajemnie o nieuczciwych kontrahentach, wpisując do rejestru ich dane. Dokonanie wpisu jest możliwe już po 30 dniach od upływu terminu zapłaty i wysłania specjalnego ustawowego wezwania do zapłaty. Minimalna kwota zadłużenia (wraz z ewentualnymi odsetkami) w przypadku firm wynosi 500 zł.

Jak korzystać z rejestru dłużników?

Aby rozpocząć korzystanie z rejestru dłużników, należy dokonać rejestracji w Systemie BIG.pl. W zależności od swoich potrzeb możesz skorzystać z jednorazowej usługi, pokrywając zgodny z cennikiem koszt lub podpisać umowę abonamentową. Taki wariant daje możliwość wygenerowania określonej liczby raportów. Zapewnia także wsparcie w zakresie wysyłki wezwań do zapłaty, wpisu dłużnika do rejestru czy przy wysyłce powiadomień niezbędnych do dokonania wpisu.

Przede wszystkim prewencja

Korzystanie z rejestru BIG jest przejawem odpowiedzialności za finanse własnej firmy oraz troski o kondycję całego rynku motoryzacyjnego. Jest także skutecznym działaniem prewencyjnym, które pozwala zmniejszyć ryzyko zatorów płatniczych, utraty płynności finansowej i co za tym idzie – wiarygodności płatniczej w oczach własnych kontrahentów.

Warto o tym pamiętać, bo zdecydowanie gorzej niż producentom pojazdów widzie się w czasach kryzysu spowodowanego epidemią koronawirusa właśnie firmom zajmującym się sprzedażą i naprawą samochodów, gdzie przeterminowane zobowiązania widoczne w BIG InfoMonitor oraz BIK ma ponad 13,7 tys. firm, czyli co dwudzieste w branży, licząc aktywne, zawieszone i zamknięte. Suma ich zaległości wobec banków i dostawców wzrosła w okresie od końca marca do końca lipca o niecałe 5 proc. z 1,104 mld zł do 1,159 mld zł.

Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Ta strona korzysta z zabezpieczenia reCAPTCHA i Google Prywatność - Warunki.

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Oferta specjalna!

Rabat20% na 20-lecie BIG InfoMonitor*

GRATIS Certyfikat Wiarygodności

* Oferta rabatowa skierowana jest do nowych klientów

Sprawdź szczegóły