System Bankowy Rejestr - czym różni się od innych baz dłużników?
2020-06-29 | aktualizacja: 2025-07-29
Spis treści
- Czym jest bankowy rejestr niesolidnych klientów?
- Kto i na jakiej podstawie może trafić do Systemu Bankowy Rejestr?
- System Bankowy Rejestr a inne bazy dłużników
- Kiedy warto sprawdzić, czy dane klienta lub kontrahenta figurują w ZBP?
- Dlaczego warto pobierać informacje z bazy ZBP
System Bankowy Rejestr to baza prowadzona przez Związek Banków Polskich. Zawiera ona dane identyfikacyjne podmiotów, które nie wywiązują się ze swoich obowiązków względem banków. W artykule wyjaśnimy, czym rejestr różni się od innych baz dłużników. Odpowiemy także, kto i kiedy może do niego trafić oraz jak zamieszczone w nim informacje mogą wesprzeć duże firmy w weryfikacji przyszłych klientów oraz kontrahentów.
Systemy wymiany informacji pomiędzy
instytucjami finansowymi a wszystkimi sektorami gospodarki
sprzyjają ochronie obrotu gospodarczego i pomagają zmniejszać
poziom ryzyka związanego z rosnącym odsetkiem nierzetelnych
płatników. Jednym z takich narzędzi jest System Bankowy
Rejestr prowadzony przez Związek
Banków Polskich.
Czym jest bankowy rejestr niesolidnych klientów?
System Bankowy Rejestr jest prowadzony przez Związek Banków Polskich — instytucję zrzeszającą działające w Polsce banki komercyjne i spółdzielcze. Związek Banków Polskich jest również akcjonariuszem BIG InfoMonitor. Impulsem do stworzenia rejestru była potrzeba ewidencji i wymiany pomiędzy bankami informacji na temat nierzetelnych klientów w celu zmniejszenia ryzyka związanego z wyłudzeniami.
Do Systemu Bankowy Rejestr mają dostęp nie tylko banki, ale również doradcy kredytowi. Jeśli dane firmy lub konsumenta znajdą się w bazie, szanse na pozyskanie kredytu diametralnie spadną, a nierzadko – zostaną całkowicie przekreślone.
Pozyskanie informacji z ZBP jest również ważnym elementem weryfikacji potencjalnych klientów lub kontrahentów przed rozpoczęciem z nimi długofalowej współpracy. Dlatego duże podmioty – np. firmy z sektorów telekomunikacyjnego, energetycznego czy transportowego – często sięgają po informacje z ZBP i mogą to zrobić dzięki współpracy z BIG InfoMonitor.
Kto i na jakiej podstawie może trafić do Systemu Bankowy Rejestr?
Do Systemu Bankowy Rejestr może trafić zarówno konsument, jak i firma. Powody do umieszczenia danych są związane z poważnymi problemami z realizacją zobowiązań kredytowych. Może to być np. opóźnienie w spłacie kredytu gotówkowego, hipotecznego lub inwestycyjnego. O umieszczeniu wpisu w bazie decyduje bank — wierzyciel.
Aby dane podmiotu zostały wpisane do rejestru, konieczne jest jednak spełnienie kilku warunków.
Opóźnienie w spłacie zadłużenia powinno wynosić co najmniej 60 dni.
Całkowita kwota zaległości nie może być niższa niż 200 zł za klientów indywidualnych i 500 zł dla firm.
Wiele osób zastanawia się, czy system uwzględnia także opóźnienia w spłacie popularnych chwilówek, czyli pożyczek oferowanych przez pozabankowe instytucje finansowe. Nie – informacje o takich opóźnieniach nie wpływają do Systemu Bankowy Rejestr. W efekcie weryfikacja klienta czy kontrahenta w tej bazie nie jest jedynym elementem, o który warto zadbać. Warto sięgnąć również do źródeł, które prezentują kondycję płatniczo-finansową w szerszej perspektywie – np. do rejestrów biur informacji gospodarczej, BIK i innych baz danych.
System Bankowy Rejestr a inne bazy dłużników
Choć System Bankowy Rejestr jest podobny do innych rejestrów dłużników, różni się od nich kilkoma ważnymi szczegółami.
System Bankowy Rejestr zbiera, gromadzi i udostępnia jedynie dane dotyczące zadłużeń w bankach. W rejestrze nie ma więc klientów zadłużonych w firmach pożyczkowych, u operatorów telefonii komórkowej, ubezpieczycieli czy w spółdzielniach mieszkaniowych.
Rejestr Związku Banków Polskich jest typową „czarną listą”. Nie gromadzi i nie udostępnia informacji o terminowo regulowanych zobowiązaniach.
Ten system może przetwarzać dane bez zgody klienta nawet przez 5 lat od momentu zamknięciu rachunku bankowego.
Kiedy warto sprawdzić, czy dane klienta lub kontrahenta figurują w ZBP?
Weryfikacja danych w rejestrze ma sens w sytuacji, gdy chce się prześwietlić wiarogodność i finansową rzetelność partnera biznesowego lub konsumenta. Informacje z bankowego rejestru niesolidnych klientów i kontrahentów są dostępne w raportach, które można pobrać za pośrednictwem BIG InfoMonitor.
Ważne: aby raport BIG
InfoMonitor został uzupełniony o dane ZPB, potrzebna będzie
odpowiednia zgoda podmiotu lub osoby, których dane mają być
pozyskane.
Dlaczego warto pobierać informacje z bazy ZBP
Mimo, że rejestr ZBP daje klientom BIG InfoMonitor dostęp do ograniczonej wiedzy – a dokładniej tylko do informacji, czy dany klient lub konsument ma zadłużenie bankowe, czy nie, to jednak nie należy go lekceważyć. Gdy potencjalny klient lub partner figuruje w systemie Bankowy Rejestr, jest to „czerwona flaga”, która może zadecydować o podjęciu lub zaniechaniu współpracy. Dlatego warto pozyskać tę informację, aby zminimalizować ryzyko ewentualnych problemów i kosztów wynikających z nierzetelnego podejścia klienta do płatności.
Informacje z ZBP mogą stanowić element raportów BIG InfoMonitor pobieranych przez korporacje, dotyczących zarówno konsumentów, jak i firm MŚP. Oprócz tego weryfikacja klienta/kontrahenta może obejmować sprawdzenie jego sytuacji finansowo-płatniczej w bazach BIG InfoMonitor, BIK, a także w innych rejestrach. W przypadku sprawdzania przedsiębiorców istotne będą np. dane z wywiadowni gospodarczej, a podczas obsługi klienta masowego – potwierdzenie jego tożsamości m.in. w bazach PESEL i RDO.
Cały proces może przebiegać w zautomatyzowany sposób – dzięki wykorzystaniu API gotowe raporty, o zawartości dostosowanej do potrzeb biznesowych zamawiającego podmiotu, mogą być „zaciągane” bezpośrednio do systemów takich jak CRM czy BI. W efekcie można je szybko przeanalizować i podejmować bardziej świadome decyzje o współpracy z danym podmiotem czy zawarciu umowy z konsumentem.
Aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje o dostępnych rozwiązaniach, wystarczy skontaktować się z naszym doradcą.