2022-09-21
Wojna w Ukrainie i sankcje gospodarcze nałożone na Rosję spowodowały duże zmiany w handlu międzynarodowym i w oczywisty sposób mają także wpływ na polskie firmy. Najszybciej efekty sankcji odczuły firmy, które bezpośrednio współpracowały z Rosja, Białorusią czy Ukrainą. Ale zmiany w łańcuchach dostaw czy wysokie ceny surowców odbiły się też na kondycji firm, które bezpośrednio nie handlowały z Rosją.
W efekcie nałożonych sankcji gospodarczych na Rosję, firmy muszą uważać, żeby nie narazić się na konsekwencje prawne i finansowe. Przedsiębiorcy muszą dokładnie sprawdzać kontrahentów w łańcuchach dostaw, nawet wtedy, gdy podmiot rosyjski nie jest ich bezpośrednim dostawcą. To samo dotyczy sytuacji związanych z przepływem środków finansowych.
Firmy dotykają także problemy z dostawami towarów, których drogi transportu wiodły przez Rosję czy Białoruś. Są też ryzyka, które są związane z konsekwencją współdzielenia systemów czy rozwiązań technologicznych, jeśli siedziby kontrahentów są na terenach objętymi sankcjami i znajdują się bezpośrednio na listach sankcyjnych czy też są kontrolowane przez beneficjentów rzeczywistych (UBO) objętych sankcjami.
Pomimo wielu poważnych problemów związanymi z sankcjami polscy przedsiębiorcy niemal jednogłośnie popierają nakładanie obostrzeń na Rosję i Białoruś, wynika z badania Skaner MŚP, przeprowadzonego przez Keralla Reaserch dla BIG InfoMonitor. Prawie 69% przedsiębiorców zdecydowanie popiera nakładanie sankcji i 13% raczej popiera.
Jednocześnie na pytanie czy konsekwencje wojny w Ukrainie będą wpływać na kondycję finansową ich firm 34% przedsiębiorców odpowiedziało, że „nie będą miały wpływu” (głównie firmy handlowe), „raczej negatywnie” odpowiedziało 33% firm (głównie producenci) a „zdecydowanie negatywnie” oceniło to 20% firm (głównie usługowe).
Największy negatywny wpływ na finansową stronę biznesu będą mieć – w ocenie badanych – już i tak wysokie - a będą jeszcze większe - ceny energii i paliw. Blisko 80% podaje ten efekt wojny, jako główny driver spodziewanego pogorszenia firmowych finansów – czytamy w raporcie.
Dwa kolejne to jeszcze większy kłopot z dostępnością surowców i półproduktów, co i tak już występowało po pandemii oraz wzrost kosztów podwykonawców, co też niekorzystnie przełoży się, zdaniem firm, na sytuację finansową. Do negatywnych skutków wojny biznes dolicza też już widoczne droższe finansowanie i odczuwalny problem z transportem. Tylko 8% badanych wskazuje na utratę kontrahentów z Rosji, Białorusi i Ukrainy a zaledwie 4% spadek liczby klientów.
W obliczu problemów przedsiębiorcy podejmują decyzje, aby zapobiec utracie płynności finansowej. W pierwszej kolejności, ponad 28% firm, wstrzymało planowane inwestycje, 19% chce wykorzystać rezerwy finansowe do poradzenia sobie w trudnej sytuacji, 16% wskazało na poszukiwanie owych rynków zbytu a 6% podnosi ceny.
Warto zwrócić uwagę na ok. 15% firm, które deklarują, że nie mają problemów i 19% procent takich, które nie podjęły jeszcze żadnej decyzji. Najrzadsze odpowiedzi to redukcja zatrudnienia czy zaciągniecie kredytu.
Jak widać z badania, zdecydowana większość przedsiębiorców ma wyrobione zdanie na temat sankcji. Widać też wyraźnie, że przedsiębiorcy śledzą wpływ tych sankcji i konsekwencji gospodarczych na swoje firmy. Wielu z nich podejmuje jakieś działania. Widać też wyraźne rozgraniczenie sektorowe - branża produkcyjna i handlowa bardziej mierzy się z konsekwencjami niż usługowa. To potwierdza spostrzeżenie wielu ekonomistów, że polska gospodarka nie cierpi z powodu wojny i sankcji tak bardzo, jak mogłoby się wydawać. Najbardziej dotkliwą konsekwencją są wysokie ceny surowców czy inflacja. Choć ta druga w dużej mierze wynika z naszych wewnętrznych problemów.
Znajduje to potwierdzenie w badaniu, w którym pytanie zostało sformułowane nieco inaczej i brzmiało: Czy przerwanie łańcuchów dostaw wpłynęło na Państwa działalność?
Aż 46% przedsiębiorców odpowiedziało- że wpływ ten był negatywny a 50 % oceniło go jako neutralny (nie dotyczyło to nas).
Badanie dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor zrealizował w ramach projektu "Skaner MŚP" Instytut Keralla Research na próbie 500 mikro, małych i średnich firm techniką wywiadów telefonicznych.
Magdalena Biednik - dziennikarka ekonomiczna, od 20 lat zajmuje się tematyką gospodarczą, pracowała w TVN24, TVNCNBC, finanse.wp.pl , next.gazeta.pl, przedsiębiorczyni.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...
Napisz do nas msp@big.pl
Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:00 - 16:00
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...