2022-05-12
Leasing auta osobowego na firmę to jedno z najpopularniejszych form finansowania samochodu. Uzyskanie takiej umowy jest często szybsze niż kredytu, wymaga mniej formalności i co niezwykle istotne - pozwala na odliczenia podatkowe. Choć w ostatnich latach przepisy dotyczące tych odliczeń często się zmieniają i to na niekorzyść, nadal jednak leasing samochodu dla przedsiębiorcy ma więcej zalet niż wad.
Z tego artykułu dowiesz się:
Umowa leasingu musi być zawarta na piśmie, pod rygorem nieważności choć dopuszczalna jest forma wymiany dokumentów z podpisem elektronicznym. Przedmiot leasingu (w tym przypadku samochód osobowy) musi być w umowie dokładnie określony, podobnie jak termin umowy oraz sposób płatności za używanie tego przedmiotu. Choć leasing w praktyce często bywa prostszy niż kredyt, to jednak leasingodawcy zawsze wcześniej sprawdzają zdolność leasingową przedsiębiorcy. Ponieważ mamy do czynienia z umową, której stroną jest przedsiębiorca, z reguły wiarygodność leasingobiorcy jest sprawdzana w Biurze Informacji Kredytowej oraz wybranych bazach Biur Informacji Gospodarczej. W BIG InfoMonitor leasingodawcy mogą łatwo sprawdzić przedsiębiorców w obu tych bazach pobierając raport rozszerzony zawierający dane zarówno z BIK i BIG.
Co do zasady większość firm wymaga, aby przedsiębiorstwo funkcjonowało na rynku dłużej niż pół roku. Młodsze firmy mogą zostać poproszone o ustanowienie zabezpieczenia np. w postaci weksla, gwarancji odkupu, hipoteki na nieruchomości czy wskazanie poręczyciela.
Firmy leasingowe mocno zabezpieczają się na wypadek, w którym przedsiębiorca przestaje spłacać miesięczne raty leasingowe. Bardzo szybko, już po kilkunastu dniach spóźnienia, doliczają opłaty manipulacyjne i nierzadkie jest wypowiedzenie umowy już po jednomiesięcznym spóźnieniu z ratą. Na podstawie umów leasingowych, firma leasingowa może bardzo szybko odebrać auto. Oczywiście wznowienie umowy jest możliwe, ale po spłaceniu wszystkich zaległości, zapłacie bieżącej raty oraz opłaty manipulacyjnej za wznowienie.
Na rynku występują dwa główne rodzaje umowy leasingowej - leasing operacyjny oraz leasing finansowy. Wybór zależy od indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy, choć nie da się ukryć, że zdecydowanie bardziej popularny jest w Polsce leasing operacyjny. Zawsze jednak warto dokładnie sprawdzić, która opcja jest dla nas korzystniejsza.
Co charakterystyczne, zazwyczaj umowa jest zawierana na czas znacznie krótszy od okresu gospodarczej używalności przedmiotu leasingu. Ten rodzaj leasingu jest najpopularniejszy w Polsce ze względu na to, że jest on traktowany jako usługa z punktu widzenia podatku VAT. W rezultacie podatek jest naliczany od każdej raty leasingowej i podlega odliczeniu przez przedsiębiorcę.
Ważnym elementem umowy jest klauzula unieważniająca, co oznacza, że może być wcześniej wypowiedziana przez jedną ze stron. Leasingobiorca ma prawo do wcześniejszego zwrotu sprzętu i odstąpienia od umowy. Ryzyko związane z przedmiotem leasingu niemal w całości obciąża leasingodawcę. Ważne jest również to, że koszty nabycia pojazdu rozkładają się w czasie, przez co przedsiębiorstwo ma mniej obciążoną płynność finansową.
W tym przypadku właścicielem samochodu od samego początku jest przedsiębiorca i to na nim spoczywa obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Do kosztów, poza amortyzacją, przedsiębiorca może zaliczyć tylko część odsetkową raty. Przy tej formie leasingu cały podatek VAT należy zapłacić z góry. W leasingu finansowym nie ma wykupu i wraz z zakończeniem okresu umowy, samochód automatycznie przechodzi na własność leasingobiorcy. Wynika to z tego, że samochód dotychczas stanowił środek trwały korzystającego już w momencie podpisania umowy.
Korzystając z leasingu i licząc na korzyści podatkowe, należy pamiętać, że te przepisy niestety podlegają ciągłym zmianom. Czasem nawet bardzo radykalnym. Najnowsze, zawarte w przepisach podatkowych nazywanych potocznie „nowym ładem”, dotyczą wykupu samochodu
na koniec umowy leasingowej czyli tzw. raty wykupu. Jest to jeden z najważniejszych elementów umowy leasingowej, często decydujących o atrakcyjności tego rozwiązania. Wiąże się z nią wysokość podatku VAT, który jest naliczany w momencie wprowadzenia wykupionego auta do majątku prywatnego.
Do końca 2021 roku wspominany wyżej podatek VAT był naliczany tylko od ostatniej raty leasingowej, która dotychczas często stanowiła bardzo mały odsetek wartości samochodu. Od 1 stycznia 2022 roku podatek VAT musi być zapłacony od realnej wartości rynkowej auta a nie od kwoty wykupu, czyli ostatniej raty. Zdaniem ekspertów zmiana ta powoduje, że na atrakcyjności zyskuje rozwiązanie leasingowe w którym mamy niskie raty a na końcu wysoką kwotę wykupu. Bo wykup przy leasingu operacyjnym jest opcją a nie obowiązkiem. Kolejną zmianą jest sprzedaż poleasingowego auta. Dotychczas można było wykupić auto poleasingowe, wprowadzić do majątku prywatnego a następnie sprzedać po upływie min. 6 miesięcy. W tym rozwiązaniu nie pojawiał się obowiązek zapłacenia podatku PIT. Od 2022 roku przychód ze sprzedaży samochodu, który został wykupiony z leasingu do majątku osobistego, jest uznawany za przychód z działalności gospodarczej, jeżeli od momentu przejęcia auta z firmy do momentu sprzedaży nie minie 6 lat. W praktyce oznacza to, że jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na sprzedaż poleasingowego auta przed upływem 6 lat, będzie musiał zapłacić podatek dochodowy ponieważ osiągnięty w ten sposób przychód traktowany będzie, jak przychód z działalności gospodarczej. Nowe przepisy obowiązują dla każdego wykupu od 1 stycznia 2022 r. i nie liczy się tutaj data zawarcia umowy leasingu.
Pomimo pewnej niestabilności w zakresie korzyści podatkowych, które zmieniają się w trakcie trwania umowy, leasing wciąż pozostaje atrakcyjny jako sposób na finansowanie auta w firmie. Także dlatego, że firmy leasingowe są w swoim działaniu bardziej elastyczne niż banki. Dotyczy to nie tylko negocjacji przy kłopotach z płatnością rat, ale również ewentualnych zmian w umowie podczas jest wieloletniego trwania. Kolejna zaleta wiąże się ze zdolnością kredytową, leasing nie obniża jej tak jak dzieje się to w przypadku kredytów inwestycyjnych czy obrotowych.
Magdalena Biednik - dziennikarka ekonomiczna, od 20 lat zajmuje się tematyką gospodarczą, pracowała w TVN24, TVNCNBC, finanse.wp.pl , next.gazeta.pl, przedsiębiorczyni.
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...