2021-02-15
Pandemia COVID-19 osłabiła niemal wszystkie sektory polskiej gospodarki. Konsekwencje rządowych obostrzeń odczuło także większość sieci franczyzowych. Jak zminimalizować ryzyko nawiązania współpracy z niewypłacalnym partnerem biznesowym, zwłaszcza w tych jakże ryzykownych dla biznesu czasach? Podpowiadamy.
Franczyza jest obecnie jednym z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki. Jak wynika z raportu przygotowanego przez ekspertów portalu franchising.pl, w 2020 roku działało w Polsce 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców. Nic dziwnego. Taka formuła pozwala osiągać stabilne i pewne zyski, korzystając z wypracowanego przez rynkowych gigantów know-how i często również silnej marki stworzonej przez właściciela sieci.
Jak wskazują dane z badania udostępnione przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor, ponad połowa franczyzodawców odczuwa negatywny wpływ epidemii na swój biznes i branżę, w jakiej działa. Aż 81% franczyzobiorców odczuwa spadki sprzedaży spowodowane zamknięciem punktów handlowych i mniejszym zainteresowaniem klientów. Co piąty franczyzodawca dostrzega wydłużający się czas podejmowania decyzji o otwarciu nowego punktu. Kandydaci działają niepewnie, zastanawiają się i drobiazgowo analizują każdy krok. Trudno się dziwić. Aktualne realia rynkowe nie napawają optymizmem. 71 proc. firm informuje, że opłaty franczyzowe wpływają do nich po terminie, przy czym u 14,5 proc. badanych takie sytuacje występują regularnie, a 56,6 proc. odnotowuje spóźnienia sporadycznie. Przez ponad dwa miesiące spóźnia się z opłatą mniej niż 6 proc. franczyzobiorców, kolejne 6 proc. przekracza termin o 30 do 60 dni, 27 proc. płaci później od 14 do 30 dni, a najwięcej – 35 proc. – zwleka z przelewem maksymalnie 14 dni.
Mimo trudnych dla wszystkich uczestników rynku realiów nie warto rezygnować z nowych wyzwań biznesowych. Kluczem do sukcesu i zabezpieczenia płynności finansowej są tu przede wszystkim działania prewencyjne. Aby zminimalizować ryzyko towarzyszące nawiązaniu współpracy z niewiarygodnym finansowo franczyzobiorcą, przed podpisaniem umowy sieci franczyzowe dokładnie sprawdzają wiarygodność partnerów biznesowych. W jaki sposób?
Dla wielu franczyzodawców pierwszym krokiem na drodze do weryfikacji wiarygodności płatniczej potencjalnego partnera biznesowego są rozmowy z zaprzyjaźnionymi firmami oraz weryfikacja zasobów internetu. Portale społecznościowe, fora dyskusyjne, strony z opiniami wraz z informacjami podawanymi „z ust do ust” to potężne źródło wiedzy na temat podmiotów gospodarczych.
Kolejnym etapem weryfikacji jest najczęściej konieczność dostarczenia zaświadczenia o niezaleganiu wobec ZUS-u i Urzędu Skarbowego. Dzięki zawartym w nich danym sieci dowiadują się, czy firma wywiązuje się ze swoich obowiązków względem organów podatkowych.
Ostatnim, lecz nie najmniej ważnym elementem „prześwietlania” kandydata jest sprawdzenie aktualnych informacji w rejestrach dłużników BIG. Jak wynika z danych jednego z nich - BIG InfoMonitor, z takiej formy weryfikacji korzysta ponad 43 proc. franczyzodawców. Pobierając raport o kandydacie na licencję franczyzową (raport o kontrahencie), franczyzodawcy dowiadują się, czy firma ma długi względem banków czy firm pożyczkowych (BIG InfoMonitor jako jedyny na rynku umożliwia także wgląd do części bazy kredytowej Biura Informacji Kredytowej (BIK) i Związku Banków Polskich (ZBP), usługodawców czy partnerów biznesowych. Jeśli takowe rzeczywiście się pojawią, poznają ich kwoty, dane wierzycieli (o ile nie zostały zastrzeżone) oraz daty powstania długów. Wiedząc, na czym stoją, mogą zrezygnować ze współpracy lub wprowadzić do umowy franczyzowej zapisy, które skutecznie ochronią ich interesy. W ten sposób zabezpieczają swoją płynność finansową i znacząco zmniejszają ryzyko opóźnień w płatnościach.
Aby uniknąć zatorów płatniczych we współpracy z franczyzobiorcą, warto skorzystać z nowoczesnych narzędzi, które pozwolą trzymać rękę na pulsie. Podpisując umowę z BIG InfoMonitor, każdy franczyzodawca będzie mógł nie tylko pobierać raporty o kontrahentach, ale także:
monitorować franczyzobiorców i partnerów biznesowych. Dzięki tej usłudze można otrzymać powiadomienie mailowe o interesującym nas przedsiębiorcy. E-mail jest generowany w momencie, gdy w Rejestrze Dłużników pojawia się negatywny lub pozytywny wpis o przedsiębiorcy o danym NIP-ie, a nawet wówczas, gdy wpis zostanie zaktualizowany o bieżące zadłużenia.
uzyska
wsparcie BIG-u w wysyłce wezwań do zapłaty, które można zlecić bezpośrednio BIG InfoMonitor i w ten sposób zadbać o skuteczny i jasny przekaz do spóźnialskich franczyzobiorców, że dbanie o finanse jest dla franczyzodawcy bardzo ważne;
stosować pieczęć prewencyjną informującą o współpracy z BIG-iem i ostrzegającą o konsekwencjach nieterminowych płatności;
wpisywać informacje o długach do Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej
Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...
Napisz do nas msp@big.pl
Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:00 - 16:00
Administratorem Państwa danych osobowych jest Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. Zygmunta Modzelewskiego 77a, 02-679 Warszawa (dalej: „BIG InfoMonitor”). więcej...