Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Klauzula informacyjna BIG InfoMonitor

Raport o konsumencie z BIG. Kto sprawdza długi osób prywatnych i dlaczego to robi?

2022-04-22

Spis treści

  1. Czym jest Raport o Konsumencie?
  2. Kto i dlaczego sprawdza zadłużenie osób prywatnych?
  3. Zainspiruj się największymi

Konsumenci, którzy nie płacą w terminie, mogą narazić przedsiębiorcę na wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje: utratę płynności finansowej, pogorszenie wizerunku i problemy z regulowaniem własnych zobowiązań. W artykule wyjaśnimy, jak w szybki i skuteczny sposób sprawdzić wiarygodność płatniczą osób prywatnych przed zawarciem umowy. Podpowiemy także, dlaczego warto to robić.


Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z negatywnych konsekwencji, jakie niesie za sobą zawarcie umowy z nierzetelnym płatniczo konsumentem. Aby zminimalizować ryzyko utraty płynności finansowej, problemów z regulowaniem własnych zobowiązań oraz pogorszenia wizerunku - zarówno wśród kontrahentów, jak i pracowników - wielu z nich sięga po nowoczesne narzędzia wspierające zarządzanie ryzykiem. Jednym z nich jest Raport o Konsumencie stworzony przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Od początku działania rejestru zainteresowani prześwietlaniem swoich klientów pobrali ponad 195 mln raportów na temat konsumentów, a tylko w 2021 roku było ich ponad 7,2 mln!

Czym jest Raport o Konsumencie?

Raport o Konsumencie to przejrzysty dokument zawierający informacje na temat wiarygodności płatniczej osoby fizycznej. Może on przybierać formę podstawową lub rozszerzoną.

  • Podstawowy raport o Konsumencie zapewnia dostęp do informacji gospodarczych - o długach lub terminowo spłaconych zobowiązaniach wpisanych do bazy BIG InfoMonitor. Oprócz kwot w raporcie widnieją także informacje o liczbie długów oraz dane wierzycieli (pod warunkiem, że ci ich nie zastrzegli).

  • Rozszerzony Raport o Konsumencie uwzględnia nie tylko informacje gospodarcze z rejestru dłużników, ale także negatywne dane z Biura Informacji Kredytowej (zobowiązania w bazie BIK przeterminowane 60 dni i więcej na kwotę minimum 200 zł), dane z bazy Dokumenty Zastrzeżone ZBP, informacje o zapytaniach kierowanych do BIG InfoMonitor oraz dane z Bankowego Rejestru Związku Banków Polskich (niespłacone zobowiązania w bazie Bankowy Rejestr ZBP przeterminowane o więcej niż 60 dni na kwotę minimum 200 zł).

Kto i dlaczego sprawdza zadłużenie osób prywatnych?

Weryfikacja wiarygodności płatniczej konsumenta to najlepszy sposób na uniknięcie zawarcia umowy z dłużnikiem. Dbając o prewencję, już na starcie zatroszczysz się o swój biznes, eliminując długofalowe konsekwencje utraty płynności finansowej. A te mogą być poważne, zwłaszcza w przypadku niewielkiej działalności, gdy płatność od klienta jest znacząca. Opóźnienia w płatnościach (lub brak płatności) od klienta mogą bowiem skutkować kłopotem z regulowaniem własnych zobowiązań: względem instytucji podatkowych, banków, kontrahentów czy pracowników. Mogą także narazić firmę na utratę finansowej stabilności, a w ekstremalnych przypadkach na upadłość.

Jak wskazuje BIG InfoMonitor, najwięcej raportów o konsumentach pobierają banki (72%). Kolejne pozycje na podium zajmują firmy infrastrukturalne i firmy pożyczkowe (po 13%). Za nimi plasują się firmy leasingowe (1%), korporacje (1%) i pozostałe (1%). Wyłączając banki, struktura sprawdzających podmiotów kształtuje się następująco:

Zainspiruj się największymi

Dla największych dostawców usług, np. telekomów, sprawdzanie klientów w bazie BIG InfoMonitor jest częścią procesu sprzedażowego. W swoich umowach zawierają zgodę na weryfikację danych potencjalnego klienta w rejestrze, a przed zawarciem umowy dokładnie sprawdzają każdego z nich. Jeśli prowadzisz niewielki biznes, zainspiruj się największymi. Co możesz zrobić?

  1. Zostaw kontakt na stronie https://www.big.pl/. Doradca BIG oddzwoni do Ciebie, przedstawi ofertę i pomoże dobrać pakiet usług najlepiej dopasowany do Twoich potrzeb. Następnie otrzymasz zaproszenie do Systemu Biznes.BIG.pl, w którym podpiszesz umowę ramową w formie elektronicznej oraz zaakceptujesz uzgodnioną wcześniej ofertę. Dzięki temu będziesz mógł nie tylko pobrać raport o konsumencie, ale także korzystać z dodatkowych usług: monitorowania, pieczęci prewencyjnej czy wpisywania danych dłużników do rejestru.

  2. Umieść w umowie zapis, który pozwoli na weryfikację klienta w rejestrze, a w przypadku zaległości, także na wpisanie jego danych do rejestru dłużników. To konieczne, ponieważ na weryfikację konsumenta musisz mieć jego upoważnienie. Tak mówi Ustawa o BIG.

  3. Weryfikuj wiarygodność płatniczą każdego potencjalnego klienta. Jeśli raport pokaże, że osoba, którą zawierasz umowę, ma długi, możesz odmówić świadczenia usługi lub umieścić w umowie dodatkowy zapis, który zabezpieczy Twoje interesy.

  4. Jeśli Twoi pracownicy świadczą usługi w terenie, wyposaż ich w tablety z dostępem do internetu. Dzięki temu będą mogli weryfikować klientów w rejestrze także poza siedzibą firmy.


Masz pytania?
Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej

to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
to pole jest wymagane
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana
Zgoda jest wymagana

Informacja o Administratorze danych, celu przetwarzania oraz przysługujących Państwu prawach. więcej...

Napisz do nas msp@big.pl

Zadzwoń (22) 486 56 91 pn-pt: 8:30 - 16:30

Pakiet promocyjny!

Pakiet świąteczny

z gwarancją ceny*

Aktywacja
400
100

pakiet usług
199zł/mies.
129
za miesiąc

Sprawdź szczegóły

* Cena niezmienna przez 12 miesięcy niezależnie od poziomu inflacji.