2022-04-22
Konsumenci, którzy nie płacą w terminie, mogą narazić przedsiębiorcę na wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje: utratę płynności finansowej, pogorszenie wizerunku i problemy z regulowaniem własnych zobowiązań. W artykule wyjaśnimy, jak w szybki i skuteczny sposób sprawdzić wiarygodność płatniczą osób prywatnych przed zawarciem umowy. Podpowiemy także, dlaczego warto to robić.
Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z negatywnych konsekwencji, jakie niesie za sobą zawarcie umowy z nierzetelnym płatniczo konsumentem. Aby zminimalizować ryzyko utraty płynności finansowej, problemów z regulowaniem własnych zobowiązań oraz pogorszenia wizerunku - zarówno wśród kontrahentów, jak i pracowników - wielu z nich sięga po nowoczesne narzędzia wspierające zarządzanie ryzykiem. Jednym z nich jest Raport o Konsumencie stworzony przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Od początku działania rejestru zainteresowani prześwietlaniem swoich klientów pobrali ponad 195 mln raportów na temat konsumentów, a tylko w 2021 roku było ich ponad 7,2 mln!
Raport o Konsumencie to przejrzysty dokument zawierający informacje na temat wiarygodności płatniczej osoby fizycznej. Może on przybierać formę podstawową lub rozszerzoną.
Podstawowy raport o Konsumencie zapewnia dostęp do informacji gospodarczych - o długach lub terminowo spłaconych zobowiązaniach wpisanych do bazy BIG InfoMonitor. Oprócz kwot w raporcie widnieją także informacje o liczbie długów oraz dane wierzycieli (pod warunkiem, że ci ich nie zastrzegli).
Rozszerzony Raport o Konsumencie uwzględnia nie tylko informacje gospodarcze z rejestru dłużników, ale także negatywne dane z Biura Informacji Kredytowej (zobowiązania w bazie BIK przeterminowane 60 dni i więcej na kwotę minimum 200 zł), dane z bazy Dokumenty Zastrzeżone ZBP, informacje o zapytaniach kierowanych do BIG InfoMonitor oraz dane z Bankowego Rejestru Związku Banków Polskich (niespłacone zobowiązania w bazie Bankowy Rejestr ZBP przeterminowane o więcej niż 60 dni na kwotę minimum 200 zł).
Weryfikacja wiarygodności płatniczej konsumenta to najlepszy sposób na uniknięcie zawarcia umowy z dłużnikiem. Dbając o prewencję, już na starcie zatroszczysz się o swój biznes, eliminując długofalowe konsekwencje utraty płynności finansowej. A te mogą być poważne, zwłaszcza w przypadku niewielkiej działalności, gdy płatność od klienta jest znacząca. Opóźnienia w płatnościach (lub brak płatności) od klienta mogą bowiem skutkować kłopotem z regulowaniem własnych zobowiązań: względem instytucji podatkowych, banków, kontrahentów czy pracowników. Mogą także narazić firmę na utratę finansowej stabilności, a w ekstremalnych przypadkach na upadłość.
Jak wskazuje BIG InfoMonitor, najwięcej raportów o konsumentach pobierają banki (72%). Kolejne pozycje na podium zajmują firmy infrastrukturalne i firmy pożyczkowe (po 13%). Za nimi plasują się firmy leasingowe (1%), korporacje (1%) i pozostałe (1%). Wyłączając banki, struktura sprawdzających podmiotów kształtuje się następująco:
Dla największych dostawców usług, np. telekomów, sprawdzanie klientów w bazie BIG InfoMonitor jest częścią procesu sprzedażowego. W swoich umowach zawierają zgodę na weryfikację danych potencjalnego klienta w rejestrze, a przed zawarciem umowy dokładnie sprawdzają każdego z nich. Jeśli prowadzisz niewielki biznes, zainspiruj się największymi. Co możesz zrobić?
Zostaw kontakt na stronie https://www.big.pl/. Doradca BIG oddzwoni do Ciebie, przedstawi ofertę i pomoże dobrać pakiet usług najlepiej dopasowany do Twoich potrzeb. Następnie otrzymasz zaproszenie do Systemu Biznes.BIG.pl, w którym podpiszesz umowę ramową w formie elektronicznej oraz zaakceptujesz uzgodnioną wcześniej ofertę. Dzięki temu będziesz mógł nie tylko pobrać raport o konsumencie, ale także korzystać z dodatkowych usług: monitorowania, pieczęci prewencyjnej czy wpisywania danych dłużników do rejestru.
Umieść w umowie zapis, który pozwoli na weryfikację klienta w rejestrze, a w przypadku zaległości, także na wpisanie jego danych do rejestru dłużników. To konieczne, ponieważ na weryfikację konsumenta musisz mieć jego upoważnienie. Tak mówi Ustawa o BIG.
Weryfikuj wiarygodność płatniczą każdego potencjalnego klienta. Jeśli raport pokaże, że osoba, którą zawierasz umowę, ma długi, możesz odmówić świadczenia usługi lub umieścić w umowie dodatkowy zapis, który zabezpieczy Twoje interesy.
Jeśli Twoi pracownicy świadczą usługi w terenie, wyposaż ich w tablety z dostępem do internetu. Dzięki temu będą mogli weryfikować klientów w rejestrze także poza siedzibą firmy.