Wywiad gospodarczy – na czym polega i dlaczego warto go przeprowadzić?
2025-11-28
Spis treści
- W skrócie
- Co to jest wywiad gospodarczy?
- Jakich informacji dostarcza wywiad gospodarczy?
- Jak przeprowadzić wywiad gospodarczy? Wsparcie BIG InfoMonitor
- FAQ – najczęściej zadawane pytania o wywiad gospodarczy
Podejmowanie współpracy z nowym kontrahentem zawsze jest obarczone ryzykiem – związanym zarówno z wypłacalnością, jak i szeroko pojętą stabilnością danego podmiotu. Wyniki finansowe, powiązania osobowe i kapitałowe to dane, które można uzyskać dzięki wywiadowi gospodarczemu. Na czym polega i dlaczego oraz kiedy warto go zlecić? Wyjaśniamy.
W skrócie
Wywiad gospodarczy to proces zbierania i analizowania informacji o firmach, które mogą być pomocne przy weryfikacji kontrahenta i podejmowaniu decyzji o współpracy B2B.
Dane są pozyskiwane z legalnie dostępnych rejestrów i dają szeroki obraz podmiotu – w tym struktury kapitałowej, powiązań i sytuacji na rynku.
O dane z wywiadowni gospodarczej może być uzupełniony raport BIG InfoMonitor.
Co to jest wywiad gospodarczy?
Wywiad gospodarczy jest procesem zbierania, analizy oraz interpretacji informacji o firmach. Przeprowadza się go w procesie podejmowania strategicznych decyzji biznesowych. Ma jasny cel. Pomaga:
zdobyć wiedzę na temat statusu podmiotu – jego pozycji rynkowej, struktury własności, czasu działalności;
uzyskać informacje o sytuacji biznesowej firmy – np. jej pozycji na tle konkurencji, głównych kontrahentów, z którymi współpracuje;
wykryć przed podjęciem współpracy wszelkie „czerwone flagi”, które mogłyby generować ryzyko po podpisaniu umowy z takim kontrahentem;
podjąć świadomą decyzję o nawiązaniu relacji B2B i np. udzieleniu kredytu kupieckiego lub rezygnacji ze współpracy, zanim stanie się ona problematyczna.
Wszystko to pozwala upewnić się, czy przyszły kontrahent będzie wiarygodnym, bezpiecznym partnerem – takim, z którym współpraca przyniesie korzyści zamiast problemów.
To powód, dla którego coraz więcej firm (szczególnie największych) zleca tę formę weryfikacji.
Ważne! Wywiad gospodarczy to tzw. biały wywiad. Jest on zbierany w oparciu o legalne źródła i z wykorzystaniem oficjalnych kanałów. Dlatego jego przeprowadzenie nie jest obarczone żadnym ryzykiem ani nie wymaga uzyskania zgody podmiotu poddawanego takiej analizie.
Jakich informacji dostarcza wywiad gospodarczy?
Wywiad gospodarczy pozwala dowiedzieć się więcej na temat statusu podmiotu, jego sytuacji finansowo-prawnej, wypłacalności, zatrudnienia oraz sygnałów wskazujących na ewentualne ryzyko biznesowe po podjęciu współpracy. „Czerwonymi flagami”, które można wykryć dzięki jego przeprowadzeniu, są np. informacje o:
trwającym powstaniu upadłościowym czy restrukturyzacyjnym;
powiązaniach osobowych lub prawnych, które mogą budzić wątpliwości prawne lub biznesowe;
obecności na listach sankcyjnych;
prowadzonych wobec podmiotu postępowaniach windykacyjnych i innych;
innych sytuacjach w firmie, które mogą budzić obawy, np. nadmiernej rotacji personelu, toczących się wobec firmy postępowaniach sądowych, wydanych ostrzeżeniach KNF.
Wykrycie takich sytuacji nie zawsze musi oznaczać rezygnację z podjęcia współpracy. Pozwoli jednak bardziej świadomie podejść do procesu ewentualnych negocjacji i ustalania warunków realizacji zamówień. Może być też podstawą do rozmowy z potencjalnym kontrahentem w celu wyjaśnienia wątpliwości.
Przed czym może uchronić wywiad gospodarczy?
Informacje pozyskane dzięki wywiadowi gospodarczemu mogą uchronić przed poważnymi konsekwencjami finansowymi, prawnymi i biznesowymi, na które mogłaby narazić współpraca z przedsiębiorcą o wątpliwej reputacji. Przykład? Jeżeli dany podmiot znajduje się na listach sankcyjnych (lub jest powiązany z takimi firmami/osobami, które na nich widnieją), zawarcie z nim umowy mogłoby oznaczać surowe konsekwencje. W grę mogą wchodzić nawet:
zamrożenie kont firmowych;
wykluczenie z zamówień publicznych;
kary finansowe nawet do 20 mln zł;
odpowiedzialność karna za działania na szkodę interesu publicznego.
Stawka jest zatem bardzo wysoka i należy o tym pamiętać.
Jak przeprowadzić wywiad gospodarczy? Wsparcie BIG InfoMonitor
Z omawianych usług korzystają również korporacje będące Klientami BIG InfoMonitor. W ramach współpracy możliwe jest również poszerzenie weryfikacji o dane z wywiadowni gospodarczej.
Wywiad obejmuje m.in. dane takie jak:
status podatnika na Białej Liście VAT;
dane rejestrowe (KRS, CEIDG, REGON);
obecność na listach sankcyjnych;
ostrzeżenia KNF;
obecność zadłużenia na giełdach wierzytelności;
struktura powiązań osobowych i kapitałowych (m.in. w formie przejrzystych grafów);
analiza danych finansowych, np. na podstawie sprawozdań składanych w KRS;
pełna lista wpisów dla spółek z KRS (z podglądem Monitora Sądowego i Gospodarczego);
informacje o dotacjach – z bazy SUDOP i związane z dotacjami unijnymi;
dane o beneficjencie rzeczywistym (CBR);
wpisy o upadłości lub postępowaniach układowych.
Raport online – dostępny w przejrzystej formie – jest również wzbogacony o ogólną ocenę kontrahenta. To podsumowanie, które pozwala na szybkie zapoznanie się z najważniejszymi informacjami, np. na początku weryfikacji. Może posłużyć jako „filtr” podczas selekcji potencjalnych partnerów.
Jak zlecić weryfikację kontrahenta przez wywiadownię w ramach współpracy z BIG InfoMonitor? Zapraszamy do kontaktu. Wspólnie omówimy potrzeby biznesowe i znajdziemy optymalne rozwiązania.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wywiad gospodarczy
Czy wywiad gospodarczy jest legalny?
Tak. Prowadzi się go w oparciu o weryfikację legalnych, ogólnie dostępnych źródeł. Przeprowadza się go zgodnie z przepisami, bez ujawniania tajemnic gospodarczych.
Kiedy przeprowadzić wywiad gospodarczy?
Wywiad gospodarczy warto przeprowadzić przede wszystkim przed podjęciem współpracy z nowym kontrahentem, zwłaszcza gdy w grę wchodzą umowa o wysokiej wartości czy znacząca inwestycja. Może być to dobre rozwiązanie również na późniejszym etapie, np. gdy pojawiają się sygnały ostrzegające o tym, że partner może mieć problemy, które zwiększają ryzyko.
Czy BIG InfoMonitor oferuje wywiad gospodarczy?
Tak. Raport przygotowywany w ramach weryfikacji kontrahentów może być uzupełniony o dane pozyskane i udostępnione przez wywiadownię Informacja Kredytowa.
Zobacz również: